^Wróć na góre
Get Adobe Flash player

Surdopedagog

SURDOPEDAGOG

Zabawy słuchowe możemy wykonywać nie tylko w warunkach przedszkolnych. Spędzając ten wolny czas w domu z rodzicem lub inną osobą dorosłą możemy go wykorzystać w atrakcyjny sposób.
Dzisiaj proponuję kilka zabaw słuchowych. Może będą one pomysłem do tworzenia własnych zabaw doskonalących percepcję słuchową. Zapraszam do wspólnej zabawy.

Zabawy:

„Raz, dwa, trzy, teraz ty”- wyliczankę mówimy rytmicznie dzieląc wyrazy na sylaby. Wyliczankę możemy mówić : cicho- głośno, szybko- wolno. Angażujemy całe ciało. Można klaskać, tupać, pstrykać, chodzić po mieszkaniu itp.

„Krok za krokiem”- czyli nic innego jak podążanie za dźwiękiem. Trasę do pokonania można wyznaczyć np. za pomocą taśmy papierowej. Rodzic przemieszcza się po wyznaczonej drodze grzechocząc np. pękiem kluczy. Zadaniem dziecka jest podążanie za dźwiękiem. Gdy dziecko dotrze do mety role mogą się odwrócić.

„Muzyczne pudełko”- w pustym pudełku np .po butach, rodzic umieszcza znane dziecku przedmioty. Na początek dwa. Później można zwiększać zawartość pudełka. Zadaniem dziecka jest odgadnąć zawartość pudełka, czyli co to są za przedmioty, których dźwięk słyszy w potrząsanym pudełku.

„Słuch prawie idealny”- do zabawy potrzebne będą pudełka po zapałkach. Połowę z nich zapełniamy produktami sypkimi dostępnymi w naszej kuchni, np. ryż, fasola, drobny makaron lub innymi małymi el. typu koraliki. Do drugiej połowy wsypujemy te same produkty. Dziecko potrząsa kolejno poszczególnymi pudełkami. Jego zadaniem jest połączyć pudełka w pary. Taką parę tworzą pudełka tak samo brzmiące.

„Domowa orkiestra”- wybieramy bardzo prostą piosenkę, którą każdy zna, np. „Wlazł kotek”, „Panie Janie” lub inną i rodzinnie układamy do niej podkład muzyczny. Do akompaniamentu wykorzystujemy przedmioty dostępne w naszych domach, garnki, łyżki, pudełka. Akompaniament układamy w sposób przemyślany, czyli tak, żeby nie było to tylko chaotyczne trzaskanie w przedmioty.



Moi Drodzy ten czas spędzony w domach nie musi być czasem straconym. Zachęcam do wykorzystania go na stymulację percepcji słuchu. 

Dziecko nie musi mieć od razu kłopotów z słuchem żeby ćwiczyć i doskonalić tzw. odbiór słuchowy.
Zatem zadajmy sobie pytanie: „Czym jest percepcja słuchowa?”
Percepcja słuchowa to nic innego jak zdolność do odbioru dźwięków- ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń.

Dlaczego więc warto pracować nad percepcją słuchu?

Zaburzenia percepcji u dzieci przedszkolnych jak i tych później w wieku szkolnym, mogą być symptomem dysleksji typu słuchowego. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia trudności w tym zakresie, warto ćwiczyć z dzieckiem. Należy przy tym pamiętać, aby ćwiczenia te nie były dla niego męczące i nadmiernie obciążające.

Oto kilka propozycji, które można wykorzystać w warunkach domowych:
- Wystukiwanie przez dziecko rytmu wcześniej zaprezentowanego przez rodzica,

- Śpiewanie/ powtarzanie wyrazów podanych przez rodzica ( pamiętajmy o zasadzie- najpierw 2, 3 wyrazy, potem coraz więcej)

- Różnicowanie dźwięków z najbliższego otoczenia:

- nazywanie dźwięków i naśladowanie,
- rozpoznawanie osób po głosie,
- łączenie dźwięku z obrazkiem,
- zabawa „Co słyszę?”

- Podział zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby
- Łączenie sylab w wyrazy
- Wyodrębnianie pierwszej głoski, czyli nic innego jak „Co słyszysz na początku wyrazu Ala ?”
- Różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących, np. półka- bułka
- Szukanie ukrytych wyrazów w innych wyrazach, np. ser-ce
- Wspólne układanie rymowanek, wierszyków

Moi Drodzy, do zaproponowanych ćwiczeń nie trzeba specjalnych pomocy. Każdy z nas wie, że można wykorzystać przedmioty codziennego użytku.
Jednak co najważniejsze – ze słuchem nierozerwalnie związana jest mowa. Zatem nie tyle mówmy do naszych dzieci, rozmawiajmy z nimi. Nie czekajmy aż mowa rozwinie się sama. Pomóżmy im.
To tyle na dzisiaj. Mam nadzieję, że to krótkie wprowadzenie do świata dźwięków oraz kilka zabaw w tzw. „pigułce”, umili Wam ten trudny dla nas wszystkich czas.
Serdecznie pozdrawiam.
Do zobaczenia w zakładce „Surdopedagog”

Copyright © 2013. Przedszkole nr. 27 w Chorzowie Rights Reserved.