^Wróć na góre
Get Adobe Flash player

LOGOPEDIA

1-5.VI

1-5.VI

TWÓRCZE FILMIKI I WIERSZYKI MOJEGO AUTORSTWA

Zachęcam do konsultacji przez mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

oraz możliwość zajęć przez Skype’a lub WhatsApp’a.

Dla wszystkich:

Jestem mały poliglota, bo rozumiem psa i kota.

Kotek miskę mleka miał. Pyszne było miauknął…

Piesek też by pewnie chciał. Szczeka głośno...

Konik parska, rży i prycha, robi... (iha)x3

Krowa woła cielę tu. Muczy głośno...

Baran spostrzegł owce dwie. Beczą wspólnie...

A w chlewiku świnek tłum chrumka sobie...

- dla dzieci ćwiczących [sz, ż, cz, dż], (5-, 6-latki)

Głoska cz - piosenka "Apacz" https://youtu.be/TMYDkJ7gdB8

- dla dzieci ćwiczących [s,z,c,dz] od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy z językiem za dolnymi zębami przy zamknięciu boków zębów (naturalny zgryz).

Głoski c l – palec https://youtu.be/MqqR4GMN684

- dla dzieci z grup najmłodszych:

Nauka wymowy pierwszych słów dla dzieci część 2 - Pierwsze słowa dziecka https://www.youtube.com/watch?v=9El8LcQF80s

- dla ćwiczących l

Głoski c l – palec https://youtu.be/MqqR4GMN684

- dla ćwiczących r

Głoska r -fruwa nie fruwa https://youtu.be/Mm1mKz6DEtI - dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/, /ź/, /z/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

Zabawa kartami w wojnę. Zwracamy uwagę, by dziecko mówiło dźwięcznie [w] w słowie „wojna”.

25-29.V

KOLEJNE ATRAKCYJNE FILMIKI I WIERSZYKI MOJEGO AUTORSTWA 

Zachęcam do konsultacji przez mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  

oraz możliwość zajęć przez Skype’a lub WhatsApp’a. 

Dla wszystkich:  

Wiosna na wsi: 

Kotek oblizuje pyszczek, mruczy: m…., pies warczy z zaciśniętymi zębami, świnia ziewa: a, owca beczy: be, świnia chrumka: chrum, chrum (można gardłowy odgłos chrumkania) 

Gospodyni się śmieje: hi hi hi, ha ha ha, he he he, ho ho ho

 

- dla dzieci ćwiczących [sz, ż, cz, dż], (5-, 6-latki) 

Głoska cz - taniec cza cza https://youtu.be/0MOEXafX3ek  

- dla dzieci ćwiczących [s,z,c,dz] od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy z językiem za dolnymi zębami przy zamknięciu boków zębów (naturalny zgryz).

Wywołanie głoski c poprzez t uśmiechnięte - łata łat mata mac

https://youtu.be/Z-z1ieUqCE0

 

- dla dzieci z grup najmłodszych:

 

Głoski l, ć - "Co Gucio lubi robić" https://youtu.be/6TRczOQgQJQ

 

Nauka słów: wiosna: https://www.youtube.com/watch?v=Gifl9rBpH8E

 

- dla ćwiczących l

 

Głoski l, ć - "Co Gucio lubi robić" https://youtu.be/6TRczOQgQJQ

 

- dla ćwiczących r

 

Głoska r po f, w (owady i ptaki): https://youtu.be/GuywOoYHoNs

 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/, /ź/, /z/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

Głoska b – powtarzanie sylab https://www.youtube.com/watch?v=9b74RbRVlOA

 

18-22.V

 

DZIŚ PRZEDSTAWIAM ATRAKCYJNE FILMIKI I WIERSZYKI MOJEGO AUTORSTWA 

Zachęcam do konsultacji przez mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  

oraz możliwość zajęć przez Skype’a lub WhatsApp’a. 

Dla wszystkich: Wiosna - ćwiczenia narządów mowy https://youtu.be/8OQD9mgw5O4

- dla dzieci ćwiczących [sz, ż, cz, dż], (5-, 6-latki) 

Zagadki. Głoski sz - ż: nazwy zawodów zakończonych na - arz, - erz https://youtu.be/NvDNgf6DPd0  

- dla dzieci ćwiczących [s,z,c,dz] od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy z językiem za dolnymi zębami przy zamknięciu boków zębów (naturalny zgryz). 

Głoska z - części ciała i owady https://youtu.be/N_6QJ6E9Wfc  

- dla dzieci z grup najmłodszych: 

Głoska ć - Wierszyk "Ci, ci, ci" https://youtu.be/8x2qSIsrY9s

 - dla ćwiczących l 

Z książki: „Ćwiczenia dla jąkających się i nie tylko”: 

las, lato, lamparty, lazurowy, lamentowanie 

lek, lekcja, leśniczy, legendarny, legitymacja 

lis, lipa, liceum, liczebniki, literatura 

lot, losy, lornetka, lotniskowiec, lodołamacze 

lud, lupa, lusterko, luksusowy, lunatykować 

lęk, lęgnąć, lękliwy 

- dla ćwiczących r 

Ćwiczenia głoski r w zbitce "pr": prawda – nieprawda https://youtu.be/oHFy2LO2B3w 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/, /ź/, /z/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną) 

Głoska z - części ciała i owady https://youtu.be/N_6QJ6E9Wfc

 

11-15.V

 

Przedstawiam możliwość konsultacji przez mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

oraz możliwość zajęć przez Skype’a lub WhatsApp’a.

 

Dla wszystkich: Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Wieszamy firanki (dotykamy kolejnych zębów górnych i dolnych). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).

 

Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

 

- dla dzieci ćwiczących [sz], (5-, 6-latki), którym głoski sz, ż, cz, dż sprawiają trudność

 

Głoska ż – początek wymawiania https://www.youtube.com/watch?v=bKG7VtrLpSQ

 

- dla 5, 6-latków, którzy opanowali sz, ż, cz, dż– (z dziubkiem), s,z,c,dz – (z uśmiechem). Głoski wypowiadamy przesadnie i powoli.

 

Głoska ż: Roześmiana logopedia https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA

 

- dla dzieci ćwiczących /s,z,c,dz/ od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy z językiem za dolnymi zębami przy zamknięciu boków zębów (naturalny zgryz).

 

S w zdaniach ŻYCIE BEZ SEPLENIENIA CZ. 4 https://www.youtube.com/watch?v=MJZwhhpTB4k

 

- dla dzieci z grup najmłodszych:

 

Głoska ź jest wymawiana dźwięcznie z podniesieniem środka języka (ćwiczenie na wymowę – nie chodzi o czytanie, tylko pierwsze 10 minut - opuszczamy zadania dla uczniów): https://www.youtube.com/watch?v=ePrwy22mV_E

 

cz 4 Nauka słówek: https://www.youtube.com/watch?v=pUZ7yPkFvwE

 

- dla ćwiczących l

 

Wymieniamy smaki lodów: Dopasowujemy: Ala lubi lody (np. limonkowe). Ola lubi lody… Ula lubi lody… Ela lubi lody… Ilona lubi lody… Olek lubi lody … Alek lubi lody … Lucek lubi lody …

 

- dla ćwiczących r

 

Naucz się na pamięć: Mała traszka siedzi w trawie i udaje oczko pawie. Potem tresowana traszka udawała z trudem ptaszka.

 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/, /ź/, /z/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

 

Głoska ź jest wymawiana dźwięcznie (ćwiczenie na wymowę – nie chodzi o czytanie, pierwsze 10 minut-opuszczamy zadania dla uczniów): https://www.youtube.com/watch?v=ePrwy22mV_E

 

4-8.V

 

Przedstawiam możliwość konsultacji przez mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

oraz możliwość zajęć przez Skype’a lub WhatsApp’a.

 

Dla wszystkich: DLACZEGO DZIECI NIE MÓWIĄ? ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE W DOMU!

https://www.youtube.com/watch?v=V_SHb18DxDw

 

- dla dzieci ćwiczących [sz], (5-, 6-latki), którym głoska /sz/ sprawia trudność

 

Głoska sz – trudność – od wywołania po zagadki https://www.youtube.com/watch?v=f2QHsucnBXE

 

- dla 5, 6-latków, którzy opanowali sz– /sz/ (z dziubkiem), /s/ – (z uśmiechem). Głoski wypowiadamy przesadnie i powoli.

 

Głoska sz – zabawy logopedyczne https://www.youtube.com/watch?v=-6oTUVBdrow

 

Wszystkie zaprezentowane wyrazy połącz ze słówkiem „stary”, „stara”

 

- dla dzieci ćwiczących /s,z,c,dz/ od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy z językiem za dolnymi zębami przy zamknięciu boków zębów (naturalny zgryz).

 

Głoska s – logopedyczne zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

 

Głoska z (smok): https://www.youtube.com/watch?v=VI5qcyw8g9E

 

- dla dzieci z grup najmłodszych:

 

Głoska ś – ślimak: https://youtu.be/LVEv31EspOU

 

Cz 3 słówka: https://www.youtube.com/watch?v=32wfJHOVyhA

 

- dla ćwiczących l

 

l : lama Lucyna https://www.youtube.com/watch?v=WIXRwvltgcE

 

- dla ćwiczących r

 

Jak nauczyć się mówić głoskę r? - d dziąsłowe https://www.youtube.com/watch?v=2hfmPqxEITY

 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/, /ź/, /z/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

 

Głoska z (ze smokiem, międzyzębowość) Magda czasem mówi słabiej dźwięcznie (tak jak ty):

https://www.youtube.com/watch?v=VI5qcyw8g9E

 

27.IV - 1.V

 

Przedstawiam możliwość konsultacji przez mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

 Na zajęciach korzystam m.in. z własnych książek wydanych przez „Impuls”: 

„Niepoważne wierszyki …”, „Wierszyki zróżnicowane…” – wskazane wszystkim 

„Wierszyki drogowskazy…” – dla ćwiczących [l], [r] 

„Wierszyki dźwięczne i ciche …”- dla najmłodszych i z mową bezdźwięczną

oraz kart "Piotruś logopedyczny" i "Memory" wydawnictwa KOMLOGO (wszystkie zestawy)

 

 Ćwiczenia narządów mowy i oddechowe (dla wszystkich): 

Aby wyraźnie mówić trzeba ćwiczyć wargi, język, podniebienie i żuchwę: 

Przesadnie wymów wszystkie samogłoski: „A, e, i, o, u, y, ę, ą. Samogłoski mi się śnią.”  

Ułóż wargi w dzióbek, przesuwaj na boki 

Wysuwaj i cofaj język nie dotykając warg

 Ziewaj

 Poruszaj żuchwą w przód i w tył

Dmuchaj kolejno na każdy palec

 

 

- dla dzieci ćwiczących [sz], (5-, 6-latki), którym głoska /sz/ sprawia trudność

 Głoska sz –https://youtu.be/hKlEnDd-VAE (do momentu, w którym nadążają za ćwiczeniem)

 

- dla 6-latków, którzy różnicują /sz/- /s/– /sz/ (z dziubkiem), /s/ – (z uśmiechem). Głoski wypowiadamy przesadnie i powoli. 

Głoska sz – całość: https://youtu.be/hKlEnDd-VAE

 

- dla dzieci ćwiczących /s,z,c,dz/ od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy z językiem za dolnymi zębami przy zamknięciu boków zębów (naturalny zgryz).

 

S: ŻYCIE BEZ SEPLENIENIA CZĘŚĆ 2. JAK PRZESTAĆ SEPLENIĆ? -https://www.youtube.com/watch?v=WCMVLsv7Msw

 

- dla dzieci z grup najmłodszych:

 Głoska ź – izolacja, sylaby, nagłos https://youtu.be/zm-oVQCpMEA 

Cz 2 Nauka słów: https://www.youtube.com/watch?v=FfuxVYE1Sdw

 

- dla ćwiczących l 

L: plusk, klasku, chlup, chlap złota rybka: https://www.youtube.com/watch?v=jG3k2vJ3USs- dla ćwiczących r 

Głoska r po p, b: https://youtu.be/TrRlJ1Xypsk

 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/, /ź/, /z/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną) 

Głoska ź – izolacja, sylaby, nagłos https://youtu.be/zm-oVQCpMEA

 

 

20-24.IV

 

Zapraszam do konsultacji: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Ćwiczenia narządów mowy i oddechowe (dla wszystkich):

 

Liczenie zębów po każdym myciu, robienie językiem kółek wewnątrz ust w obie strony, oblizywanie podniebienia, zębów, policzków i warg, kląskanie jak konik i parskanie

 

- dla dzieci ćwiczących /sz/ (5-, 6-latki), którym głoska /sz/ sprawia trudność 

Głoska sz – Kasia i kasza https://www.youtube.com/watch?v=fErnxa88keI

 

- dla 6-latków, którzy różnicują /sz/- /s/– /sz/ (z dziubkiem), /s/ – (z uśmiechem). Głoski wypowiadamy przesadnie i powoli. 

Głoski r sz – kominiarz: https://youtu.be/iItigRhqw0M

 

- dla dzieci ćwiczących /s,z,c,dz/ od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy z językiem za dolnymi zębami przy zamknięciu boków zębów (naturalny zgryz)  

ŻYCIE BEZ SEPLENIENIA CZĘŚĆ 1. JAK PRZESTAĆ SEPLENIĆ ? Głoska s- https://www.youtube.com/watch?v=kiDhw0Eq3dM 

Idziemy do ZOO: https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

- dla dzieci z grup najmłodszych: 

Głoska ś – Huśtawka: https://youtu.be/12zbqI5D2ZQ

 

- dla ćwiczących l 

L: koalala https://www.youtube.com/watch?v=duTXY3591Ms

 

- dla ćwiczących r

 

Głoski r sz – kominiarz: https://youtu.be/iItigRhqw0M

 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/, /ź,/ /z/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

 

Idziemy do ZOO https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

 

13-17.IV

Aby nie tracić tygodnia proponuję krótkie zabawy logopedyczne po świętach:

 

Ćwiczenia narządów mowy i oddechowe (dla wszystkich):

 

Gimnastyka dla głowy i języka: https://youtu.be/KJ3bqBm9suw

1. Język sobie podskakuje: la, la..

Potem zęby porachuje

W prawo, w lewo, w górę, w dół.

Czasem złamie się na pół.

W kółko też wesoło bryka,

Czasem zmieni się w konika.

Ref: Gimnastyka, gimnastyka

Dla głowy i języka.

Pięknie mówić chcę jak ty,

Mamo, tato, pomóż mi.

2. Czasem syczy, czasem szumi: s.., sz…

Naśladować pociąg umie: cz, cz, cz…

Czasem pociąg zbliża się: dż, dż, dż

A po niebie tam samolot mknie: ż….

3. A, e, i, o, u, y-ę-ą,

Samogłoski mi się śnią.

 

 

- dla dzieci ćwiczących /sz/ (5, 6-latki)Proszę szczególnie poćwiczyć zwrotki 2 i 3.

 

- dla dzieci ćwiczących /s/ od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy długo z językiem za dolnymi zębami.

 

Proszę szczególnie poćwiczyć zwrotki 1 i 3.

 

- dla dzieci z grup najmłodszych:

 

Głoska ś – do huśtawki: https://youtu.be/ZhwJjUbuUJc

 

- dla ćwiczących r

 

Najtrudniejsza głoska r: https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI

 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

 

Głoska b – w izolacji i sylabach: https://youtu.be/8vxrm-akpPM

 

 

6.IV LOGOPEDIA

 

Na konkurs „Wufo – kto to taki?” piękną pracę przysłała Oliwia z „Jeżyków”. Bardzo dziękuję.

 

WUFO któż to taki...

 

Czy to muflon co lubi ptaki ?

 

A może piesek co jada swoje przysmaki,

 

Może kotek nasz mały, co mleka wypił spodek cały ...

 

Wufo - to chyba jednak kuzyn daleki przybysza z kosmosu ...naszego UFO

 

Zielone buty, rożki malutkie, uśmiech wspaniały ...

 

Tak oto WUFO wygląda nasz cały!

 

Wszystkie dzieci WUFO kocha, a najbardziej te z naszego przedszkola .

 

Przypominam mój adres mailowy: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Zapraszam do obejrzenia moich filmików zainteresowanych:

 

Co o głosce r powinni wiedzieć rodzice dzieci 5, 6 letnich i z reraniem: https://youtu.be/0jnJyVJIK5c

 

Co o głosce r powinni wiedzieć rodzice dzieci 3, 4 letnich:

 

https://youtu.be/1-xg9xWG1cQ

 

Ćwiczenia narządów mowy i oddechowe (dla wszystkich):

 

Wiosenny wietrzyk - dmuchamy

 

Wyraziście wargami samogłoski: A E I O U Y Ę Ą

 

Ruchy języka – porządki na działce: oblizanie podniebienia, policzków, zębów, warg

 

Przekopywanie łopatą: wysuwanie i wsuwanie języka

 

Sadzenie kwiatków: dotykanie każdego zęba

 

- dla dzieci ćwiczących /sz/ (5-, 6-latki), którym głoska /sz/ sprawia trudność

 

Bajka logopedyczna o Szymku, który nie potrafił powiedzieć /sz/ -ćwiczenia wywołania sz: https://www.youtube.com/watch?v=z9DFka-vvpA

 

logatomy czyli sylaby z głoską /sz/: https://www.youtube.com/watch?v=82cmcm81sHY

 

- dla 6-latków, którzy różnicują /sz/- /s/– /sz/ (z dziubkiem), /s/ – (z uśmiechem). Głoski wypowiadamy przesadnie i powoli.

 

Głoska sz, „Roześmiana logopedia”: https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

 

- dla dzieci ćwiczących /s/ od 4 roku życia (zwłaszcza z wymową międzyzębową) 

 

Syczymy długo z językiem za dolnymi zębami.

 

Głoska s – mówik, który pokazuje jak wymawiać /s/: https://www.youtube.com/watch?v=JK98N3n_Yjo

 

Głoski syczące, jak unikać międzyzębowości: https://www.youtube.com/watch?v=ciGr-b1dlGY

 

- dla dzieci z grup najmłodszych:

 

Głoska ś – rysowany ludzik: https://www.youtube.com/watch?v=IEI1MRunXNk

 

Nauka pierwszych słówek: https://www.youtube.com/watch?v=xmmh_tFZDYI

 

- dla ćwiczących r

 

Głoski r, l https://www.youtube.com/watch?v=pnknOZB-Lsw

 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

 

Wymów głoskę /b/ jak żaba puszczająca bańki, głośno, dźwięcznie wymawiamy /b/

 

Głoska b (balon) https://www.youtube.com/watch?v=1pm9zLZ2mlg

 

30.III

Dla potrzeb terapii logopedycznej zwłaszcza rewalidacji utworzyłam konto:

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Zapraszam do kontaktów.

 

Na rozgrzewkę i konkurs - wierszyk z książeczki: "Wierszyki zróżnicowane na opozycje głosek"

Wufo

Owoce – śliwki,

kawa – używki,

kalafior – warzywa,

chwasty – pokrzywa,

kawka – ptaki,

a Wufo – kto to taki?

 

Zapraszam wszystkie przedszkolaki do konkursu: "Kto to jest Wufo?" Można opisać lub narysować.

Odpowiedzi przyślijcie na mój adres mailowy- najciekawsze zostaną umieszczone na stronce.

 

30.III

Ćwiczenia narządów mowy i oddechowe (dla wszystkich):

A teraz czas na gimnastykę narządów mowy z opanowaniem stosunków przestrzennych:

(czytamy polecenie, a dziecko próbuje wykonać. Jeśli nie potrafi – pokazujemy):

Umieść język na górnej wardze, na dolnej wardze, za górną wargą, za dolną wargą, pod nosem, na brodzie, na prawym kąciku warg, na lewym kąciku, wewnątrz prawego policzka (wypychaj), wewnątrz lewego policzka

Dziś poćwiczymy stosunki przestrzenne:

- dla 6-latków, którzy różnicują /sz/- /s/– /sz/ (z dziubkiem), /s/ – (z uśmiechem). Głoski wypowiadamy przesadnie i powoli.

Przygotuj grosz. Narysuj szafę, szufladę, szufelkę, koszulę i kieszeń. Wytnij. Mów całym zdaniem: „grosz jest na starej szafie”, „grosz jest pod starą szafą”, „grosz jest obok starej szafy”, … nad.., ..przy.., ..w. Dalej to samo z szufladą, szufelką, koszulą, kieszenią. Zabawa naprzemienna. Dorosły może przełożyć grosz i spytać: „Gdzie jest grosz?” Następnie powtarzamy: „wyciągam grosz z szafy, z szuflady, z kieszeni, z koszuli”. Później można się bawić na realnych przedmiotach.

 

- dla dzieci ćwiczących /sz/ (5-, 6-latki), którym trudność sprawia /sz/

To samo ćwiczenie, co powyżej, tylko mówimy „grosz mamy na szarej szafie”, „grosz mamy na szarej szufladzie” itp. (pomijamy słowa „jest” i „stara”)

- dla dzieci ćwiczących /s/ (zwłaszcza z wymową międzyzębową) Syczymy długo z językiem za dolnymi zębami. Także przedłużone /z/.

Przygotuj złotówkę. Narysuj: salę, słoik, samochód, samolot, sypialnię. Mów całym zdaniem „złotówka jest w sali, w sypialni” (i pozostałe rysunki). Następnie kładź i mów: „na samochodzie, pod samochodem, obok samochodu, przy samochodzie, nad samochodem, między samochodem a samolotem (to samo ze słoikiem i samolotem). Można pobawić się z zabawkami i realnymi miejscami i przedmiotami.

- dla dzieci z grup najmłodszych:

Przygotuj misia, grosik i „siodełko” (można wymawiać „glosik). Mów: „glosik na misiu, glosik pod misiem, ..obok misia, ..przed misiem, ..za misiem, ..nad misiem, miś między glosikami”.

Jeśli obawiacie się Państwo ćwiczyć z grosikiem to można krzesło nazwać siodełkiem i ćwiczyć „miś na siodełku, miś pod siodełkiem” itp.

Zabawa w pokazywanie: Co robię?

Ćwiczenia /ś/ Proszę wyraźnie i długo wymawiać /ś/.Bawię się, myję się, czeszę się, drapię się, maluję się, golę się, posilam się, nudzę się, boję się, huśtam się (można bawić się – husiu-husiu np. na przemian góra dół, na boki, przód –tył).

Oraz innych czynności: idę, siedzę, stoję, śpię, leżę, czytam, rysuję, słucham, oglądam, gotuję, jem, piję, mówię, gram, biegam

Można na grafice w goglach wpisać „czynności” i wykorzystać np.: https://pomoceterapeutyczne.com/czynnosci

- dla ćwiczących r

Proszę narysować minimum po 3 rzeczy, które są:

- truskawkowe

- drewniane

- drogie

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

Wymawiaj dźwięcznie i długo /w/ (poćwicz też różnicowanie w - f w wierszu "Wufo")

Narysuj wózek, wannę, wulkan, warkocz, walizę, wagon, warcaby, witaminy

Odpowiedz. Gdzie jest lalka (w wózku), woda (w wannie), lawa (w wulkanie), włosy (w warkoczu), krawat (w walizce), węgiel (w wagonie), pionki (w warcabach), witaminy (w warzywach i owocach)

 

 

 

Dla potrzeb terapii logopedycznej opracowałam z nauczycielką w-f innowację: „Przerywnik ruchowy”. Zachęcam do niego dzieci, rodziców i wszystkich pracowników.

Zachęcam do ćwiczeń ruchowych pomiędzy powtórkami ćwiczeń logopedycznych.

  1. Marsz - 2 minuty
  2. W tym czasie kółka dłońmi, przedramionami, ramionami (małe, średnie, duże). I od końca.
  3. Podskocz 5 razy wysoko podnosząc kolana
  4. Zrób 9 kółek biodrami w prawo i 9 w lewo.
  5. Zrób 9 wymachów obiema rękami razem w przód i w tył.
  6. Zrób 8 skłonów w dół (na wdechu ręce w górę).
  7. Skręcaj tułów 8 razy w prawo – lewo. Dłonie trzymaj na biodrach.
  8. Zrób wypad prawą nogą w bok (plecy proste). Wróć. Powtórz 10 razy.
  9. Zrób wypad lewą nogą w bok (plecy proste). Wróć. Powtórz 10 razy.
  10. Walcz piankowymi „szablami”. Wygrywa, kto 3 razy dotknie pianką ciała przeciwnika. Zrób „jaskółkę” z lewą nogą z tyłu. Policz do 10.
  11. Zrób „jaskółkę” z prawą nogą z tyłu. Policz do 8.

Opracowała: Monika Lubina

 

 

 

 

Zapraszam wszystkich do systematycznych ćwiczeń logopedycznych

23.03-27.03.2020r

 

Ćwiczenia narządów mowy i oddechowe (dla wszystkich):

Tata maluje: sufit, ściany, przedpokój, drzwi (oblizujemy podniebienie, policzki, kółka w przestrzeni między zębami i wargami, wargi). Mama myje okna (zęby). Wietrzy mieszkanie (głębokie oddechy).

 

 

 

Zachęcam do nauczenia się na pamięć.

Z: Monika Lubina Wierszyki zróżnicowane…”

- dla 6-latków (określ rymy) – różnicowanie: /sz/ (z dziubkiem), /s/ – (z uśmiechem)

Restauracja szefa

Jestem w szoku:

ile masz kartonów soku,

ile masz w ciastach mas,

ile dań z mięsa, ile z_kaszy,

jaką masz miłą Kasię do kasy.

 

Z: „Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek: ś, ź, ć, dź, s, z ,c, dz, sz, ż, cz, dż”

- dla dzieci ćwiczących /sz/ (5-, 6-latki)

 

Szakal szatę ma szykowną,

szarą i wygodną;

w tym szalik niewielki,

i szorty, i szelki,

i szablę przy boku...

Hej! Do walki szakal gotów.

 

- dla dzieci ćwiczących /s/ (zwłaszcza z wymową międzyzębową)

Gdy pod sossarna spała

sowa sobie polowała.

A od rana była zmiana;

sowa sobie słodko spała,

a sarna trawkę skubała.

 

- dla dzieci z grup najmłodszych:

Się..

Ładnie się pobawię,

mleka się napiję.

A jak się poplamię

wodą się umyję.

Najpierw się umyję,

potem się posilę.

Ty się mamo nie bój,

ja się nie pomylę!

 

Z książki: „Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek… ”

- dla ćwiczących r

 

Trawa i siostra

Pod krzaczkami, koło trawy

tropi siostra ma truskawy.

W końcu z trudem wytropiła

trąciła, tę straciła, więc...

 

Z książki: „Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek …”

 

- dla dzieci ćwiczących /w/, /b/, /d/, /g/ (zwłaszcza z wymową bezdźwięczną)

 

Ewa

W...arga za zęby się chowa,

to zabawa moja nowa.

Idzie Ewa i jej krowa,

to ćwiczenia już połowa

Ewa śpiewa w...

Krowa muczy m...

wić „w” się uczy.


16-20.III        Ćwiczenia narządów mowy i oddechowe:

Baba w buzi robi porządki: myje sufit, ściany, przedpokój, drzwi, okna (oblizujemy podniebienie, policzki, kółka w przestrzeni między zębami i wargami, wargi, zęby). Wietrzy mieszkanie (głębokie wdechy i długie wydechy).

Proponuję wierszyki autorskie. Zachęcam, by się nauczyć na pamięć.

 

Z książki „Niepoważne wierszyki…”:

- dla dzieci ćwiczących /sz/ (5-, 6-latki) z: 

Szumy, szepty i szurania

Szumiała topola: sz...

Szeptała do pola: sz...

A w polu myszki szurały: sz..

A pola myszkom szumiały: sz...

[: sza, sze, szo, szu, szę, szą :] – szeptają dzieci, [: sza, sze, szo, szu, szę, szą :] szeptam i ja

[: asz, esz, osz, usz, ysz, ęsz :] – jw.

 

- dla dzieci ćwiczących /s/ (zwłaszcza z wymową międzyzębową)

Zaskroniec         

Co to? Co to? - Zaskroniec: s..., s..., s…

Oj! To z nami koniec! - s..., s..., s…

Zaraz w nogi, w górę drogi! - s..., s..., s…

Aj! Co to za sen był srogi! - s..., s..., s…

- Nie bój się, zaskrońce nie są groźne dla ludzi…

[: sa, se, so, su, sy, są :] – syknęły dzieci, [: sa, se, so, su, sy, są :]syknę i ja.

[: as, es, os, us, ys, ęs :] – jw.

 

- dla dzieci z grup najmłodszych:

Sikawka

Mam sikawkę, weź sikawkę,

pobiegniemy na huśtawkę: si ...

Tam sikawką polejemy

i się trochę pośmiejemy: si

[: sia, sie, sio, siu, si, sią :] – sikawki dzieci, [: sia, sie, sio, siu, si, sią :] sikawka ma

[: aś, eś, oś, uś, iś, ąś :] – jw.

 

Z książki: „Wierszyki drogowskazy” - dla ćwiczących r

Jesień

Kapią krople dżdżu:

d-a, d-e, d-o, d-y, d-u.

Smutno jest nam tu:

d-a, d-e, d-o, d-y, d-u.

My się jednak nie nudzimy,

ale chętnie poćwiczymy:

d-a, d-e, d-o, d-y, dru.

Trąbka

Trąbka gra- tra, tra, tra.

Trąbię tu – tru, tru, tru.

Trąbisz ty – try, try, try.

Trąbić chcę – tre, tre, tre.

Bo ja - w sumie - lubię to: Tro, tro, tro, tro, tro.

Copyright © 2013. Przedszkole nr. 27 w Chorzowie Rights Reserved.