^Wróć na góre
Get Adobe Flash player

Język angielski

JĘZYK ANGIELSKI

Dziś tematem przewodnim będą zwierzęta. Dzieci we wszystkich grupach poznały nazwy zwierząt. Dzieci z grup młodszych poznały słownictwo związane ze zwierzętami domowymi. Dzieci starsze poznały nazwy zwierząt domowych, dzikich i morskich. Podczas zajęć, których tematem są zwierzęta dzieci naśladują ich ruchy i odgłosy. Staram się by lekcje związane z tą tematyką były powiązane z wykonaniem pracy plastycznej. Kilka tygodni przed zawieszeniem zajęć w przedszkolu dzieci z grup starszych wykonały piękne prace plastyczne, które przedstawiały życie w oceanie.
https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

Po skopiowaniu linku usłyszymy prostą piosenkę o zwierzętach i domowych i lwie. W piosence usłyszymy też nazwy odgłosów, które są wydawane przez te zwierzęta. Możemy zagrać z dzieckiem w grę polegającą na dopasowaniu zwierzątka i odpowiedniego odgłosu : dog - woof, cat - meow, mouse - squeak itd.

I have - ja mam
pet - zwierzątko domowe
dog - pies
cat - kot
mouse - mysz
bird - ptak
fish - ryba
lion - lew

Piosenkę, w której przypomnimy sobie zwierzęta egzotyczne znajdziemy po skopiowaniu znajdującego się poniżej linku. Treść piosenki związana jest odgłosami wydawanymi przez te zwierzęta.

parrots - papugi
monkeys - małpy
tigers - tygrysy
snakes - węże
crocodile - krokodyl
lions - lwy



 

Mówiąc o nauczaniu dzieci nie możemy zapomnieć o niezwykle cennym narzędziu jakim jest Internet. Chciałbym dziś zaproponować zajęcia z wykorzystaniem tego właśnie narzędzia. Zakres materiału leksykalnego może zostać dostosowany do każdej grupy wiekowej. Tematem przewodnim będzie autobus. Po skopiowaniu poniższego linku usłyszymy piosenkę, w której poznamy różnego rodzaju autobusy i powtórzymy nazwy kolorów.
https://www.youtube.com/watch?v=i5nrZPByNm4

Obok podstawowych kolorów powtórzymy również przymiotniki:
long - długi
short - krótki

W piosence wymienione są różne rodzaje autobusów. Proszę zwrócić uwagę dzieci na słowo double decker - autobus piętrowy. Można powiedzieć dzieciom, że takie autobusy są symbolem Londynu - stolicy Wielkiej Brytanii.

Dzieci ze starszych grup mogą obejrzeć film o takim autobusie:
https://www.youtube.com/watch?v=f_Brczk8y3I

W filmie pojawia sie piosenka " WHEELS ON THE BUS ". Tą samą piosenkę możemy znaleźć też tutaj.
https://www.youtube.com/watch?v=dG2haIEZd8E

Obejrzenie filmiku i zaśpiewanie tej prostej piosenki może sprawić dzieciom wiele radości.

Na sam koniec kolorowanka. Po skopiowaniu poniższego linku możemy wydrukować kolorowankę przedstawiającą piętrowy autobus . Możemy też pokolorować obrazek online.
Do dyspozycji mamy różne przybory, gumkę i szeroką paletę barw.
http://www.supercoloring.com/coloring-pages/double-decker-bus?colore=online#



 

Dziś przedstawiam wierszyk, w którym naukę języka angielskiego połączymy z zabawą ruchową. Jeżeli dziecko uczy się jakiegoś słówka i wykonuje jednocześnie jakąś czynność, która jest odzwierciedleniem tego słowa to zwykle szybciej zapamiętuje dane słowo. W przedszkolu starsze grupy w taki właśnie sposób poznały podstawowe czasowniki ruchu: run ( biegać) , jump ( skakać ), swim ( pływać ), fly ( latać ). Młodsze dzieci naśladowały zwierzęta. W naszym wierszyku powtórzymy czasowniki ruchu.

Jump! Clap! Podskocz! Klaśnij!
Bend your knees! Zegnij kolana!
Go forward! Do przodu!
Go back! Do tyłu!
Do it again, please! Zrób to jeszcze raz, proszę!

Jump! Clap! Podskocz! Klaśnikj!
Nod your head! Skiń głową!
Turn left! W lewo!
Turn right! W prawo!
Touch something red. Dotknij czegoś czerwonego!

Jump! Clap! Podskocz! Klaśnij!
Sit on the floor! Usiądź na podłodze!
Arms up! Ramiona w górę!
Arms down! Ramiona w dół!
There isn't anymore! Nie ma już nic.

Młodsze dzieci mogą nauczyć się bardzo prostego wierszyka, w którym wykorzystamy nasze palce wskazujące.

Two little birds sitting on the tree. Dwa małe ptaszki siedzą na drzewie.
My name is Lucy. Mam na imie Lucy.
My name is Lee. Mam na imię Lee.
Hello, Lucy. Witaj, Lucy.
Hello, Lee. Witaj, Lee.
Goodbye, Lucy. Żegnaj, Lucy.
Goodbye, Lee. Żegnaj, Lee.

Podczas wymawiania wierszyka nasze palce mogą być użyte jako pacynki : kłaniają się, witają i żegnają. Możemy też własnoręcznie wykonać pacynki ptaszków.



 

Dzięki kolejnej piosence możemy nauczyć się dni tygodnia. Oprócz dni tygodnia możemy przedstawić takie słowa jak : hen ( kura ), quietly ( cicho ), loud ( głośno ) i fast ( szybko )
https://www.youtube.com/watch?v=mXMofxtDPUQ

Po nauczeniu się dni tygodnia proponuję piosenkę, w której oprócz dni tygodnia nazw owoców: apples ( jabłka ), pears ( gruszki ), cherries ( wiśnie ), mango, grapes ( winogrona ), berries ( jagody ).
https://www.youtube.com/watch?v=mfReSbQ7jzE

Przyszła pora na warzywa ( vegetables ) : carrots ( marchewki ), cabbage ( kapusta ), broccoli ( brokuły ), potato ( ziemniak ), spinach (szpinak ), celery ( seler ) ,chop ( siekać )
https://www.youtube.com/watch?v=RE5tvaveVak

W kolejnej piosence powtórzymy czasowniki związane z ruchem: dance ( tańczyć ), sing ( śpiewać ), swing ( kołysać, huśtać się ), shout ( krzyczeć ), I can ( ja potrafię ).
https://www.youtube.com/watch?v=hft6uJQIF4g

Kolejna piosenka związana jest z kształtami ( shapes ). W rytmicznej piosence poznamy takie kształty jak circle ( koło ), triangle ( trójkąt ), square ( kwadrat ), rectangle ( prostokąt ).
https://www.youtube.com/watch?v=OEbRDtCAFdU

Następna piosenka związana jest z ubraniami. W piosence usłyszymy takie wyrażenia i słówka: get dressed ( ubrać się ), get ready ( przygotować się ), head ( głowa ), toes ( palce u nóg ), sun ( słońce), rain ( deszcz ), snow ( śnieg ), wind ( wiatr ), clothes ( ubrania ), put on ( ubrać, założyć ), shirt ( koszula ), pants - spodnie, socks ( skarpetki ), hat ( czapka, kapelusz ), coat ( płaszcz ), shoes ( buty ), scarf ( szalik ), mittens ( rękawiczki ), bag ( torba )
https://www.youtube.com/watch?v=tfAB4BXSHOA

Piosenka, do której link znajduje się poniżej związana jest z myciem rąk. W piosence usłyszymy następujące słowa i wyrażenia: wash your hands ( umyj ręce ), come along ( zbliżyć się ), dirty ( brudny ), rub ( pocierać), dry ( wysuszyć ) clean ( czysty ), before you eat ( przed jedzeniem ), when hyou come home ( gdy wracasz do domu ), in the bathroom ( w łazience ), after you play ( po zabawie )
https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE

W ostatniej piosence powtórzymy nazwy warzyw, owoców i kolorów. Słowem kluczowym jest rainbow ( tęcza ).
https://www.youtube.com/watch?v=SLZcWGQQsmg



Najmłodsi uczniowie jak żadna inna grupa wiekowa, wymaga nieustannych powtórek przerobionego materiału. Praktycznie na każdych zajęciach oprócz wprowadzania nowych słówek powtarzaliśmy materiał, który dzieci poznały wcześniej. Powtórki miały różnorodny charakter. W celu powtórzenia materiału śpiewaliśmy poznane wcześniej piosenki i korzystaliśmy z kart obrazkowych. Po zakończeniu każdego działu tematycznego powtarzaliśmy słówka poznane od początku roku szkolnego i śpiewaliśmy ulubione piosenki dzieci. Zadania związane z rozumieniem ze słuchu mogą też wykorzystane do utrwalenia poznanych wcześniej struktur. Każde zadanie słuchowe może zostać wykonane na kilka różnych sposobów. Modyfikacja poleceń pozwala na takie rozwiązanie. Prace plastyczne, na których dzieci przedstawiają graficznie poznane wcześniej słowa są też świetną powtórką. Mówiąc o utrwalaniu materiału w tym dziwnym dla wszystkich czasie nie możemy zapomnieć o Internecie, w którym możemy znaleźć piosenki i gry językowe adekwatne do wieku dzieci. Chciałbym zaproponować kilka piosenek i gier językowych, zgodnych z materiałem zrealizowanym z dziećmi w przedszkolu.

https://www.youtube.com/watch?v=HVYXHMY7wvo

THE BATH SONG

Po kliknięciu w powyższy link pojawi się piosenka The Bath Song. W piosence powtórzone są wszystkie części ciała: hair ( włosy ),feet ( stopy ),face ( twarz), knees ( kolana ), shoulders ( ramiona ), toes ( palce u nóg ), hands ( dłonie ) ,nose ( nos ) , pytanie Can you ...? ( Czy potrafisz ?) , zdanie: I can ( ja potrafię ), czasownik wash ( umyć ), take a bath ( brać kąpiel ).

https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

OLD MACDONALD
Piosenka, którą wszyscy znają jest świetnym sposobem na powtórzenie nazw zwierząt: pig (świnia ), duck ( kaczka ), horse ( koń ), sheep ( owca ), cow ( krowa ), turkey ( indyk ). Piosenkę tą śpiewały w przedszkolu maluchy ( w piosence maluchów pojawiły się: dog (pies), mouse ( mysz ), bird ( ptak ).

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

I HAVE A PET

W piosence powtórzymy nazwy zwierząt domowych: dog ( pies ), cat ( kot ), mouse ( mysz ), bird ( ptak ), fish ( ryba ), lion ( lew ).

https://www.youtube.com/watch?v=zxIpA5nF_LY

WHATS YOUR FAVOURITE COLOUR?
Piosenka, dzięki której powtórzymy wszystkie poznane kolory.



 

Budowanie motywacji i utrzymywanie zaangażowania na zajęciach języka angielskiego

Utrzymanie motywacji i zaangażowania małych uczniów na każdej lekcji jest niezmiernie ważne. Kiedy dzieci są zmotywowane, uczą się zdecydowanie szybciej i w bardziej aktywny sposób. Jest to również istotne z punktu widzenia nauczyciela, który w sytuacji, kiedy dzieci są zaciekawione lekcją , boryka się z mniejszą ilością trudnych zachowań i problemów z dyscypliną. Jednym z podstawowych warunków, które pomagają utrzymać motywację dzieci jest stworzenie pozytywnej atmosfery w klasie. Radosna i życzliwa atmosfera wpływa stymulująco na kreatywność dzieci oraz ich ochotę do nauki i uczestniczenia w lekcji. Dzieci bardzo chętnie i łatwo angażują się emocjonalnie i fizycznie we wszystkie możliwe działania. Nie potrafią tylko biernie przyglądać sie pewnym sytuacjom. Dlatego warto aktywnie włączać dzieci w tok lekcji. Może to mieć miejsce na przykład podczas słuchania opowiadania, kiedy dzieci mogą dowiedzieć się jakie przygody miał ich ulubiony bohater lub przewidywać jakie przygody będzie mieć przed wysłuchaniem historyjki. Mogą to być również różnego rodzaju zabawy ruchowe, na przykład: odgrywanie prostych scenek sytuacyjnych. Dzieci lubią też mówić o sobie, o swoich upodobaniach i doświadczeniach oraz znajomości otaczającego ich świata. Świetnym pomysłem jest też wspólne wymyślanie zabaw i gier. Mówiąc o motywacji nie możemy zapomnieć o roli sukcesu, który daje największą motywację. zawsze staramy się , aby każde dziecko poczuło się zwycięzcą i nagradzamy je za poprawne odpowiedzi, wykonaną pracę plastyczną, zaśpiewaną piosenkę i dobre zachowanie. Błędy jakie są popełniane muszą być poprawiane, ale należy robić to w sposób, który nie zniszczy motywacji dzieci. Zawsze staramy się znaleźć pozytywny, taktowny sposób poprawiania błędów. Unikamy takich słów jak " No " lub " That's wrong ". Zamiast tego możemy powiedzieć: " Good try! " , " Try again ". Podpowiadamy właściwą odpowiedź i kiedy dziecko poprawnie ją powtórzy chwalimy je mówiąc: " That's rigt " lub " Well done ". Pisząc o budowaniu motywacji nie możemy zapomnieć o tym, że w każdej grupie są dzieci różnych osobowościach i temperamencie. Niektóre dzieci są bardzo żywe, śmiałe, potrafią bez żadnych wewnętrznych oporów zgłosić się do odpowiedzi. Trzeba tez pamiętać o dzieciach, które są nieśmiałe, ciche i nie potrafią głośno manifestować swojej wiedzy. Nie znaczy to, że sie nie uczą, potrzebują tylko więcej czasu i odpowiedniej zachęty nauczyciela. Niektóre dzieci będą uszczęśliwione, kiedy poprosimy je na środek klasy, dla innych będzie to bardzo stresujące. Ci ostatni mogą stracić chęć do nauki, jeśli będą często stawiani w sytuacji, która jest dla nich krępująca. Nie każde dziecko uczy się tak samo. Są dzieci, które uczą się poprzez słuchanie. Są też takie, które lepiej zapamiętują patrząc na obrazki, przedmioty lub nauczyciela. Są też dzieci, które najefektywniej uczą się wykonując różnorodne ćwiczenia ruchowe. Na naszych zajęciach zawsze staram sie zaoferować cos atrakcyjnego dla każdego dziecka.



Podczas pracy z grupami starszymi kilkukrotnie korzystałem z historyjki obrazkowej. Korzystanie z historyjek pozwala na poznanie lub utrwalenie słówek w ciekawy sposób. W pracy z historyjką możemy wykorzystać dużą ilustrację lub specjalne karty, które odpowiadają zapisowi dźwiękowemu historyjki. Bardzo ważne jest by wszystkie dzieci dobrze widziały ilustrację lub karty. Tylko w takim przypadku dziecko będzie skoncentrowane i słuchało zapisu nagrania. Wszystkie historyjki obrazkowe, z których korzystałem nagrane są w dwóch wersjach: aktorskiej i lektorskiej. Dzieci zdecydowanie preferują wersję, w których postacie przedstawione na ilustracji mówią swoimi głosami.

Przed wysłuchaniem historyjki

Rozmawiamy z dziećmi na temat bohaterów historyjki oraz o miejscach, w których się znajdują. Pytamy dzieci co widzą na obrazkach i co ich zdaniem się wydarzy. Dzieci zwykle mają bardzo różne pomysły. Do porównania pomysłów dzieci możemy wrócić po wysłuchaniu i omówieniu całej historyjki. Ilustracje przedstawiające losy bohaterów mogą nam również posłużyć do powtórzenia poznanego wcześniej słownictwa. W ten sposób nabywamy pewność, że dzieci będą w stanie zrozumieć główną myśl historyjki podczas słuchania.

W trakcie słuchania

Jak wspomniałem wcześniej każda historyjka nagrana jest w dwóch wersjach. Podczas słuchania staramy się zachować ciszę . Wskazujemy odpowiednie ilustracje lub karty, które dokładnie odzwierciedlają treści zawarte w nagraniu.

Po wysłuchaniu historyjki

Po wspólnym wysłuchaniu historyjki zadajemy dzieciom pytania dotyczące przebiegu wydarzeń. Robimy to w celu sprawdzenia czy dzieci zrozumiały co się wydarzyło                  w historyjce. Odpowiadając na pytania dzieci ćwiczą i utrwalają poznany materiał leksykalny.

Odgrywanie historyjki

Po kilkukrotnym wysłuchaniu historyjki, powtórzeniu słówek, które się w niej pojawiły          i porównaniu pomysłów dzieci z faktycznymi wydarzeniami możemy przejść do odegrania scenki. Zwykle skupiamy sie na odpowiednich gestach i mimice. W zależności od poziomu trudności historyjki dzieci biorące udział w scenkach mogą też powtórzyć zwroty pojawiające się w dialogach ( dzieci najbardziej lubią naśladować różne dziwne dźwięki ). Podczas odgrywania scenek możemy korzystać z gotowych lub przygotowanych na zajęciach rekwizytów.

Inne zadania związane z usłyszana historyjką

Po wysłuchaniu historyjki możemy prosić dzieci o narysowanie dowolnej scenki lub ulubionego bohatera, który pojawił się w nagraniu. Możemy też czytać kwestie wypowiadane przez bohaterów - zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej postaci.Możemy też porozmawiać z dziećmi o tym, czego nauczyli się bohaterowie historyjki.



 

Przedstawiam kilka różnego rodzaju ćwiczeń, które mogą zostać wykorzystane przez rodziców podczas powtarzania słownictwa. Ćwiczenia mają różnorodny charakter i można je wykorzystać niezależnie od tematu przyswojonego słownictwa. Przedstawione gry i zadania zgodne są z materiałem, który został zrealizowany z grupami najstarszymi. Oczywiście można je zmodyfikować i dostosować do młodszych dzieci.

- Wskazujemy swoje części ciała i nazywamy je po angielsku. Dziecko wstaje, jeśli podana nazwa odpowiada pokazanej części ciała. Jeśli nie odpowiada siedzi i tupie.

- Rysujemy w powietrzu część ciała. Jeżeli dziecko rozpozna daną część ciała zamieniamy się rolami.

- Wskazujemy części swojej twarzy ( eyes, nose, mouth, ears, hair ), ale za każdym razem zapominamy o jakimś elemencie. Dzieci obserwują nas dokładnie, dotykają swoich części twarzy według naszych wskazówek i nazywają pominiętą część twarzy. Na przykład wskazujemy usta, nos, oczy, włosy i pytamy " What's missing ? " ( Czego brakuje? ) Dziecko podaje nazwę brakującej części twarzy?

- Powtarzamy z dzieckiem nazwy kolorów. Następnie prosimy by dziecko narysowało jakiś najbardziej kolorowy przedmiot lub zwierzątko jakie może sobie wyobrazić. Podpowiadamy, by do kolorowania użyły wszystkich znanych im po angielsku kolorów. Dzieci wskazują i nazywają kolory na gotowych pracach.

- Podajemy dzieciom nazwy różnych zwierząt po angielsku. Gdy podamy nazwę małego zwierzęcia np. baby tiger , dziecko musi kucnąć. Zmieniamy tempo wypowiadanych słów , by zabawa była atrakcyjniejsza.

- Przygotowujemy przybory szkolne. Zadaniem dziecka jest wskazanie lub dotknięcie danej rzeczy, zgodnie z usłyszanym poleceniem ( touch a pen, point to a pecil, pick up a crayon ). Gra ta świetnie sprawdza się gdy chcemy powtórzyć nazwy kolorów.

- Pokazujemy dzieciom ilustracje przedstawiające produkty spożywcze, Wymawiamy nazwy tych produktów. Jeżeli dziecko lubi daną rzecz głaszcze się po brzuchu. Jeżeli dziecko nie lubi danego produktu tupie nogami.

- Podajemy dziecku zdania opisujące preferencje, np. I like apples. I don't like pears. Jeśli dziecko zgadza sie z wypowiadanym zdaniem klaszcze, jeśli nie robi smutną minkę.

- Dziecko i rodzic na kartce papieru rysują i kolorują wybrane produkty spożywcze spośród tych, których nazwy znają . Rysunek powinien zająć całą stronę . Następnie tniemy obrazki na nieregularne kształty, tak aby powstały puzzle. Dziecko układa puzzle rodzica, rodzic układa puzzle dziecka.

- Rodzic rysuje na plecach dziecka cyfrę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie danej cyfry.



 

 

Podczas naszych zajęć języka angielskiego zawsze staram się stworzyć miłą i przyjacielską atmosferę. W grupach starszych każdą lekcję rozpoczynamy od piosenki: " Hello". Jest to stały element zajęć, który wprowadza dzieci w świat języka angielskiego. Piosenka ta może być traktowana jako rozgrzewka językowa. Na zakończenie zajęć, aby się miło pożegnać śpiewamy piosenkę " Goodbye! ". wszystkie dzieci, w zależności od grupy wiekowej, poznały wiele różnorodnych piosenek. Jedne przypadły dzieciom do gustu bardziej, inne mniej. Było to uzależnione przede wszystkim od tempa. Dzieci zdecydowanie preferują piosenki szybkie i rytmiczne. Często zdarzało się tak, że same prosiły o możliwość ponownego zaśpiewania wybranej piosenki. Podobnie było z rymowankami. Dzięki piosenkom nauka słownictwa staje się niezwykle zabawna i motywująca . Ponadto piosenki i rymowanki uwrażliwiają dzieci na rytm i intonację języka, uczą poprawnej wymowy. Często jednak dzieję się tak, że dzieci skupiają się na rytmie utworu, poprawna wymowa schodzi na plan dalszy i w efekcie wymawiane słowa są niepoprawne i błędne.

Techniki pracy z piosenkami i rymowankami na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu.
- Pozwalamy dzieciom dwa lub trzy razy wysłuchać piosenki.
- Zwykle pokazujemy jak należy klaskać do rytmu.
- Skupiamy się na najważniejszym, powtarzającym się w piosence lub rymowance słownictwie.
- Głośno i wyraźnie wymawiamy poszczególne wersy piosenki lub rymowanki ( w rytm melodii). - Prosimy dzieci, aby powtarzały wersy w tym samym rytmie.
- Zachęcamy dzieci do zaśpiewania nowej piosenki na koniec zajęć.
- Podczas kolejnych zajęć utrwalamy słownictwo śpiewając poznaną piosenkę.
- Podczas zajęć powtórzeniowych śpiewamy wszystkie poznane piosenki.

Poznane piosenki mogą posłużyć jako baza do wielorakich gier językowych, których celem jest utrwalenie słownictwa:
- Dzielimy dzieci na grupy. Każda z grup jest odpowiedzialna za zaśpiewnie jednej zwrotki piosenki.
- Podczas śpiewania lub rymowanki dzieci imitują zwierzątka, czynności lub zabawki pojawiające się w piosence.
- Podczas śpiewania dzieci wskazują na odpowiednie karty obrazkowe.
- Dzieci tańczą w rytm poznanej piosenki, gdy wyłączymy muzykę dzieci stają w bezruchu.
- Podczas wsłuchiwania się poznaną piosenkę dzieci przekazują sobie maskotkę, która zwykle towarzyszy nam podczas zajęć ( miś Teddy ). W momencie zatrzymania piosenki dziecko, które trzyma musi powiedzieć usłyszane słowo lub wers.



 

 

Dziś chciałbym przedstawić kilka gier ruchowych, które są bardzo lubiane przez dzieci. Na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu gry ruchowe wykorzystuję w pracy z dziećmi z najstarszych grup. Gry ruchowe możemy wykorzystać podczas powtarzania materiału, jak i wprowadzania nowych słówek i wyrażeń. 

 

SIMON SAYS
Ta gra polega na wydawaniu prostych poleceń, które mogą być wykonane tylko wtedy, kiedy zostaną poprzedzone słowami: Simon says. Na przykład: Simon says: swim - wszystkie dzieci wykonują polecenie. Gdy powiemy tylko: swim dzieci stoją w bezruchu. W celu zwiększenia atrakcyjności zmieniamy tempo wydawanych poleceń.

CO PRZEDSTAWIA OBRAZEK
Rozdajemy dzieciom małe kartki papieru, na których dzieci rysują znane im słowo ze zrealizowanego materiału ( zabawki, jedzenie, zwierzęta itd. ) . Następnie zbieramy rysunki naklejamy na plecy dzieci, nie mówiąc im, co przedstawiają obrazki. Celem zabawy jest skłonienie dzieci do zadawania pytań ( Is it a car/banana/dog? ), dzięki którym odgadną, jaki obrazek znajduje się na ich plecach.

ILU NAS JEST?
Włączamy nagranie z żywiołowa muzyką i prosimy dzieci by poruszały się po klasie w określony sposób ( mogą naśladować zwierzęta lub podskakiwać, biegać itd. ) W pewnym momencie zatrzymujemy muzykę i podajemy po angielsku liczbę 2 -5. Dzieci muszą szybko dobrać się w grupy składające się z odpowiedniej liczby osób. Uczniowie, którzy nie dołączyli do żadnej grupy muszą czekać kolejkę. Z czasem możemy podawać liczby 6 - 10.

ZŁAP I POWIEDZ
Dzieci stoją w dużym kręgu. Głośno wypowiadamy jakąś kategorię słówek. Rzucamy piłeczką w stronę wybranego dziecka , które musi podać słowo należące do danej kategorii.

PIŁKA PARZY
Dzieci w kole rzucają do siebie miękką piłeczką i podają nazwy kolorów. Piłki nie wolno złapać , gdy ktoś powie: Black! Jeśli mimo to ktoś złapie piłkę, kuca i gra dalej. Gdy następnym razem w odpowiednim momencie złapie piłkę wstaje i gra dalej.

JA POWIEM , TY WSKAŻ
Dzieci siedzą w kręgu. Na środku kładziemy kilka kart obrazkowych z danej grupy słownictwa. Dzieci trzymają ręce za plecami. Podajemy słowo przedstawione na którejś z kart umieszczonych w środku kręgu. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej jej dotknąć. W celu uniknięcia przepychanek przed rozpoczęciem gry dzielimy dzieci na grupy i wyznaczamy przedstawicieli.



 

 

Zakres materiału z jakim dzieci zapoznały się w marcu

GRUPA 5 - 6 latków

Ostatnim działem, z którym zapoznały się dzieci był dział związany z morzem i istotami w nim żyjącymi. Pierwszymi słowami jakie poznały dzieci były octopus ( ośmiornica ), starfish ( rozgwiazda ), fish ( ryba ), seahorse ( konik morski ). Dzieci utrwaliły poznane słówka w piosence: " What's this ?". Podczas śpiewania dzieci naśladowały ruchy poznanych zwierząt. Dzieci poznały też słowa: whale ( wieloryb ), shark (rekin), shell (muszla ), crab ( krab ) i snail ( ślimak ). Podczas zajęć dzieci wykonały piękne prace plastyczne prezentujące życie w oceanie. Kolorowe rybki okazały się też świetnym materiałem pozwalającym na powtórzenie nazw kolorów. Wykorzystując swoje rysunki dzieci wskazywały ryby i inne zwierzęta w odpowiednim kolorze. Wykorzystując karty obrazkowe dzieci grały w różnego rodzaju gry. Dzieci poznały też piosenkę " Happy ". Śpiewając tą piosenkę dzieci były podzielone na grupy . Zadaniem każdej grupy było odzwierciedlenie treści każdej zwrotki w piosence. Dział dotyczący morza bardzo się dzieciom podał, chętnie śpiewały i grały w gry związane z tą tematyką

GRUPA 4 latków
Na początku miesiąca dzieci powtórzyły liczebniki główne 1 - 10 i narysowały swoje ulubione potrawy, które następnie musiały policzyć. W ramach powtórzenia dzieci musiały przejść po trasie, którą wyznaczały karty obrazkowe przedstawiające produkty spożywcze. Na pytanie dotyczące ulubionych produktach spożywczych ( Do you like...? ) dzieci musiały udzielić odpowiedzi : Yes, it's yummy / No, I don' t. Nowymi słówkami były chocolate ( czekolada ) i ice cream ( lody). Poznane produkty dzieci powtórzyły w wierszyku " Look at me ". Ostatnie lekcje związane były z nowym działem: " Animals " ( zwierzęta ) . Dzieci zdążyły poznać takie słowa jak : butterfly ( motyl ), rabbit ( królik ), bird ( ptak ).

GRUPA 3 latków
W marcu dzieci utrwalały słownictwo związane z jedzeniem i nazwami zwierząt. We wszystkich piosenkach i rymowankach pojawiały się takie słowa jak: apples, bananas, milk, biscuits, dog, cat, mouse, rabbit. Dzieci śpiewały piosenki " Biscuits and Bananas ", "Apples",. Rozmawiając o zwierzętach dzieci musiały odpowiedzieć na pytanie : " What's this? " Dzieci naśladowały poznane zwierzątka. Jako motylki musiały usiąść na kolorowych kwiatkach.



 

Zakres materiału z jakim dzieci zapoznały się w lutym

GRUPA 5 - 6 latków

Na początku miesiąca dzieci powtórzyły poznany wcześniej materiał związany z nauką nazw zwierząt i liczebników głównych. Nowymi sowami były tortoise ( żółw ), hamster ( chomik), duck ( kaczka ). W celu utrwalenia poznanego słownictwa dzieci grały w bingo, śpiewały piosenki, wykonały pracę plastyczną, korzystały z wycinanki i kart obrazkowych. Podczas ćwiczeń związanych z rozwijaniem umiejętności słuchania dzieci musiały rozpoznać opisywane zwierzątko. Pod koniec miesiąca rozpoczęliśmy naukę wyrazów związanych         z morzem i środowiskiem morskim. Mówiliśmy o różnych formach spędzania czasu nad morzem i zwierzętach morskich. Wykorzystaliśmy karty obrazkowe by podzielić wszystkie poznane zwierzęta na morskie i lądowe.

 

GRUPA 4 latków

Nazwy produktów spożywczych były tematem dominującym w lutym. W piosenkach i rymowankach wielokrotnie pojawiały się takie słowa jak: milk, apples, bananas, biscuits. Do utrwalenia słownictwa wykorzystywane były karty obrazkowe . Jedno z zadań polegało na połączeniu i wybraniu odpowiedniej karty do usłyszanych treści np. Look at my mum . She's got 2 apples. Dzieci wykonały pracę plastyczną na papierowych talerzykach. Zadaniem dzieci było narysowanie odpowiednich produktów spożywczych. Dzieci poznały też słowo yummy.

 Licząc produkty spożywcze dzieci posługiwały się liczebnikami 1 - 10. W piosence pojawiły się wyrazy takie jak: jump, hop i turn around.

 

GRUPA 3 latków

W lutym utrwalaliśmy nazwy produktów spożywczych. Wyrazami kluczowymi były: apples, bananas, milk, biscuits. W ramach ćwiczeń utrwalających dzieci musiały " nakarmić zwierzątka ". Nowymi wyrazami były rabbit ( królik ) i fish ( ryba ). W lutym dzieci śpiewały piosenki związane z jedzeniem i zwierzątkami. Podczas jednej z rymowanek dzieci korzystały z papierowych ciastek i bananów. Ponadto na każdych zajęciach wykorzystywane były karty obrazkowe, mata i różnego rodzaju rekwizyty.


 


 

Zakres materiału z jakim dzieci zapoznały się w grudniu i styczniu

GRUPA 5-6 latków
Pod koniec miesiąca tematem przewodnim były święta Bożego Narodzenia. W ramach wprowadzenia do tematu dzieci poznały tradycyjne brytyjskie potrawy świąteczne i zwyczaje związane z obchodzeniem świąt. Dzieci poznały takie słowa jak: Father Christmas ( Św. Mikołaj ), Christmas tree ( choinka ), Christmas card ( karka świąteczna ), bell ( dzwonek), star ( gwiazda ) . Wykonywaliśmy ćwiczenia fizyczne Świętego Mikołaja i śpiewaliśmy piosenkę: " Happy Christmas ". Dzieci wykonały własnoręcznie kartki świąteczne. Ponadto dzieci powtarzały słówka i zwroty z działu: " My classroom ". Nowym działem był rozdział zatytułowany " Animals ". Przygodę z tym rozdziałem rozpoczęliśmy od nauki piosenki: " How many dogs? " . Dzieci poznały też takie słowa jak: horse ( koń ), rabbit ( królik ), cat ( kot ), birg ( ptak ). Do powtórzenia poznanego słownictwa wykorzystywaliśmy karty obrazkowe i matę edukacyjną. Dzieci naśladowały zwierzęta, graliśmy w grę; " Hello horse ". Dzieci powtórzyły także liczebniki główne.

GRUPA 4 latków
Podobnie jak starsze dzieci święta były tematem wiodącym. Dzieci dowiedziały sie ciekawostek na temat sposobu spędzania świąt w Wielkiej Brytanii i różnego rodzaju tradycji świątecznych. Wykonaliśmy własnoręcznie kartki świąteczne i śpiewaliśmy piosenki: " Happy Christmas " i " Jingle Bells ". Powtórzyliśmy wszystkie słowa związane z częściami ciała. Kolejnym działem był rozdział zatytułowany: " Food ". Pierwszymi słówkami jakie poznały dzieci były: apple ( jabłko ), banana ( banan ), biscuit ( cisteczko ) i milk (mleko ). Dzieci nauczyły się piosenki: " One biscuit " i zwrotów for you / me ( dla Ciebie / dna mnie ).
Wykorzystując pytanie: Do you like ? ( Czy lubisz ? ) dzieci przeprowadziły ankietę dotyczącą ulubionych produktów spożywczych.

GRUPA 3 latków
W styczniu dzieci powtórzyły wszystkie słowa związane z zabawkami i związane z tematem piosenki. Porównując wielkość piłek powtórzyliśmy słowa big ( duży ) i small ( mały ). Za pomocą kart obrazkowych powtórzyliśmy wszystkie poznane słowa. Kolejny dział zatytułowany był " Food ". Pierwszymi wyrazami z jakimi zetknęły się maluchy były: apples ( jabłka ) i biscuits ( ciasteczka ). Dzieci śpiewały piosenkę: " Give me ...". Kolejnymi słowami były: milk ( mleko ) i banana ( banan ). Do powtórzenia słówek z nowego działu wykorzystywaliśmy karty obrazkowe i matę .



Zakres materiału z jakim dzieci zapoznały się w grudniu (1)

GRUPA 5-6 latków

W grudniu dzieci powtórzyły słownictwo, wierszyki i piosenki poznane wcześniej. Dzieci poznały słowa big ( duży ) i small ( mały ). Obok tematyki świątecznej prymarnym tematem były przybory szkolne. Początkowo dzieci poznały takie słowa jak: pencil (ołówek ), pen ( pióro ), table ( stół ), chair ( krzesło ). W grach utrwalających te słowa wykorzystywaliśmy czasowniki: pick up ( podnieść ) i point ( wskaż ). Dzieci śpiewały piosenkę " Pick up a pencil ". Kolejnymi słowami były crayon ( kredka ) i bag ( torba). Dzieci śpiewały piosenkę : " A big bag, a small bag. What's in my bag?, rysowały przybory szkolne i grały w grę z wykorzystaniem kredek. Podczas tej gry powtórzyliśmy nazwy wszystkich kolorów. Dzieci musiały też narysować usłyszane w nagraniu przybory szkolne. Dzieci słuchały historyjki o kolorowych kredkach, układały proste dialogi:
- A red pencil and a blue pen, please.
- Here you are.

GRUPA 4 latków
Dzieci powtórzyły materiał zrealizowany we wcześniejszych miesiącach ( członkowie rodziny, kolory, nazwy pomieszczeń w domu i liczebniki. Na początku miesiąca dzieci poznały przymiotniki big ( duży ), small ( mały ), long ( długi ), short ( krótki ) i proste nazwy części ciała: head ( głowa ), arms ( ramiona ), legs ( nogi ). Śpiewaliśmy piosenkę : " Look at his head ". Dzieci rysowały potwory, które miały wiele nóg, rąk i głów. Dzieci śpiewały piosenkę: " Touch your legs " i tworzyły żywe potwory ( zabawa w parach ). Dzieci poznały też słowa feet ( stopy ) i body ( ciało ).

GRUPA 3 latków
Na początku miesiąca powtórzyliśmy materiał leksykalny z wcześniejszych lekcji. Dzieci powtórzyły nazwy podstawowych części ciała, nazwy trzech kolorów, trzech członków rodziny i czterech zwierząt poznanych w listopadzie. Dzieci słuchały odgłosów zwierząt i śpiewały piosenkę : Old McDonald had a dog. Dzieci poznały nowy kolor: green ( zielony ) i nowe zwierzątko: cat ( kot). Dzieci powtórzyły wszystkie poznane słowa z pomocą kart obrazkowych, które były podzielone na kategorie tematyczne. Maluchy poznały też w grę : Touch something blue / red / yellow / green. Pod koniec miesiąca dzieci zaczęły przyswajać słownictwo z działu: My toys - Moje zabawki. Pierwszymi słówkami z tego działu były: teddy bear ( miś ) i train (pociąg). Dzieci nauczyły się wierszyka: " Teddy bear on the train ". Podczas zabawy ruchowej dzieci tworzyły pociąg i tunel. Kolejnym słowem było słowo: ball ( piłka ). Dzieci śpiewały piosenkę" Red ball, ".



 Zakres materiału z jakim dzieci zapoznały się w listopadzie.

GRUPA 5 - 6 latków
Dzieci powtórzyły słownictwo poznane we wrześniu i w październiku. Przedstawiono nowe czasowniki : run - biegać, swim - pływać, fly - latać, walk - chodzić. Wykorzystując słowa right ( prawo ), left ( lewo ), up ( do góry ), down ( w dół ) graliśmy w różnego rodzaju gry rozwijające motorykę dzieci. Nowym działem, z którym dzieci miały styczność była rodzina.
Przy użyciu kart obrazkowych i rymowanki zostały wprowadzone nazwy członków rodziny:
- sister ( siostra )
- mum ( mama )
- brother ( brat )
- dad ( tata )
- grandma ( babcia )
- grandpa ( dziadek )
Dzieci rysowały również swoją rodzinę i śpiewały piosenkę: " This is my home and my family ". W piosence, obok nazw członków rodziny, pojawiło się też słówko turn around ( obracać się )
Na przełomie października i listopada rozmawialiśmy o Halloween. Dzieci wycinały i kolorowały dynię, śpiewały piosenkę " Happy Halloween " ( W piosence pojawiły się nazwy części twarzy, kolor pomarańczowy i dynia ( pumpkin ).

GRUPA 4 latków
Dzieci również powtórzyły poznane wcześniej słownictwo. Na początku miesiąca były to słowa związane z domem. Dzieci śpiewały piosenkę "Let's clean the living room". Następna piosenka związana była z czasownikami stand up ( wstań ), sit down ( usiądź ) i dance ( tańcz ). Z wykorzystaniem kart obrazkowych zostały wprowadzone takie słowa jak : bed ( łóżko ), sofa ( kanapa ), bath ( wanna ) - dzieci musiały umieścić te elementy wyposażenia domu w odpowiednim pomieszczeniu. Z okazji Halloween dzieci wycinały i kolorowały dynię oraz śpiewały piosenkę " Happy Halloween ". Ostatnie zajęcia w listopadzie związane były z wprowadzeniem słownictwa z działu: Moje ciało.

GRUPA 3 latków
Dzieci powtórzyły podstawowe formy powitań i pożegnań, nazwy dwóch podstawowych kolorów ( red, blue ) oraz nazwy członków rodziny ( mum, dad, baby ). Śpiewaliśmy piosenkę: Baby, look, blue. W innej piosence dzieci poznały słowo turn around ( obróć się ). Przy pomocy kart obrazkowych zostały wprowadzone słowa dog ( pies ), mouse ( mysz ), bird ( ptak ). Śpiewaliśmy piosenkę o zwierzętach, w której pojawiło się słowo friend ( przyjaciel ). Dzieci słuchały i naśladowały odgłosy zwierząt, specjalna mata językowa została wykorzystana do powtórzenia nazw zwierząt i członków rodziny. Dzieci poznały nowy kolor - yellow (żółty ).


 


 

W związku z okresem przedświątecznym dziś lekcja związana z Wielkanocą.( Grupa 5 i 6 latków.) W Wielkiej Brytanii tak jak w Polsce króliczki ( rabbits ), kurczaczki ( chicks ) i jajka ( eggs ) uważane są za symbole tych świąt. Ludzie wysyłają sobie kartki świąteczne i dają czekoladowe jajka wielkanocne. Dzieci w krajach anglosaskich wierzą, że jajka wielkanocne przynosi i chowa zajączek wielkanocny ( Easter Rabbit lub Easter Bunny ), dlatego jedną z tradycji jest zabawa w szukanie czekoladowych jajek ( Easter Egg Hunt ).

Celem lekcji jest nauka słownictwa : Happy Easter, basket ( koszyk ), chick, egg, rabbit, powtórzenie nazw kolorów i liczebników 1 - 10.

Zajęcia rozpoczynamy od krótkiej rozmowy na temat Wielkanocy. Następnie prezentujemy nowe słownictwo - można wykorzystać kartkę świąteczną lub ilustracje z gazety. Prezentując słówka możemy wykorzystać zabawę w echo - wypowiadamy nowe słowo głośno, a potem stopniowo ściszamy głos aż do szeptu. Następnie dzieci wskazują poznane słowa ( można wykorzystać zamieszczoną poniżej ilustrację ). Mówimy dzieciom, że podczas świąt wielkanocnych wszyscy pozdrawiają się

Kolejnym etapem jest nauka rymowanki ( podczas zajęć w przedszkolu rymowanka byłaby piosenką )
Easter Rabbit, Easter Rabbit
Hop, hop, hop
Bring us eggs for Easter
Bring us eggs for Easter
Never stop. Never stop.

bring - przynosić
us - nam

Zabawa ruchowa: możemy pobawić się z dziećmi w wielkanocną pantomimę. Wypowiadamy Easter Rabbit - dzieci skaczą jak zające, chicks - dzieci chodzą w naśladując kurczaczki, basket - dzieci udają, że niosą koszyczki, wypowiadając Easter Egg - dzieci stają w bezruchu.

Dzieci rysują po śladzie wielkanocne jajka, kurczaki i królika. Następnie opisują i liczą przedmioty na obrazkach. ( Pytamy: How many rabbits / chicks / eggs? ) Zwracamy uwagę dziecka na obrazki na dole strony. Dzieci porównują je z dużym obrazkiem i w kwadratach wstawiają znak V ( TAK ) jeśli liczba przedstawionych na nich elementów odpowiada ich liczbie na dużym obrazku. Jeśli tak nie jest uczniowie stawiają znak X.

Można też zaśpiewać piosenkę:
https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc&t=37s

lub obejrzeć bajkę.
https://www.youtube.com/watch?v=PrNI1m5jBC4



 

PRACA Z PLAKATEM / ILUSTRACJĄ NA ZAJĘCIACH JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Ciekawym pomysłem na utrwalenie materiału jest plakat prezentujący osoby, zwierzęta lub przedmioty, które dzieci poznały w danym dziale tematycznym. Podczas pracy z plakatem możemy wykorzystać następujące techniki:

PRZEWIDYWANIE
Aby stworzyć atmosferę oczekiwania i rozbudzić w dzieciach ciekawość, zanim zaprezentujemy dzieciom plakat / ilustrację podajemy jego tytuł. Prosimy dzieci, aby się zastanowiły jakiego rodzaju słownictwo może być zilustrowane na plakacie. Zachęcamy dzieci by podały znane im słowa związane z daną grupą tematyczną.

ZADAWANIE PYTAŃ
Wskazujemy osoby lub rzeczy przedstawione na plakacie i zadajemy pytania: What's this? ( Co to jest ), What colour is it? ( W jakim to jest kolorze? ), How many crabs / balls can you see ? (Ile widzisz krabów / piłek? )

ODNAJDYWANIE I WSKAZYWANIE
Zadaniem dziecka jest odnalezienie i wskazywanie odpowiedniej rzeczy: Point to the red crab. ( Pokaż czerwonego kraba. )

MEMORY GAME - GRA ĆWICZĄCA ZDOLNOŚĆ ZAPAMIĘTYWANIA
Przydzielamy dzieciom pewien limit czasu, np. 30 sekund. W tym czasie dzieci dokładnie przyglądają się przedmiotom przedstawionym na plakacie. Po upływie czasu zakrywamy plakat. Zadaniem dziecka jest powiedzenie jak największej liczby rzeczy przedstawionych na plakacie.

PRAWDA CZY FAŁSZ?
Wskazujemy różne przedmioty znajdujące się na plakacie i układamy o nich prawdziwe bądź fałszywe zdania. Np. wskazujemy rybę i mówimy: It's a lion. Dziecko odpowiada: No. Podajemy nazwy innych zwierząt, na końcu mówimy: It's a fish. Dziecko odpowiada: Yes.

ODGADYWANIE
Mówimy dziecku, że myślimy o jednym przedmiocie / zwierzęciu przedstawionym na plakacie. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co mamy na myśli. Mówiąc o rzeczy przedstawionej na plakacie możemy użyć zwrotów: It' s big / small ( To jest duże / małe ). It's red / blue /green ( To jest czerwone, niebieskie, zielone ).

PODGLĄDANIE PRZEZ DZIURKĘ OD KLUCZA
W kartce papieru wycinamy otwór przypominający kształtem dziurkę od klucza. ( Wielkość otworu zależna jest od wielkości ilustracji / plakatu. ) Umieszczamy kartkę na plakacie i zadajemy pytanie: What can you see? ( Co widzisz? )
Wszystkie przedstawione powyżej techniki możemy wykorzystać podczas pracy z tą ilustracją.

Powyższa ilustracja związana jest z morskim światem i wyrazami happy / sad( szczęśliwy / smutny ) - grupy 5 i 6 latków . Młodsze dzieci znają nazwy kolorów i zabawek.
( sea - morze, crab - krab, starfish - rozgwiazda, fish - ryba, shell - muszla, train - pociąg, ball - piłka, teddy bear - miś, red - czerwony, blue - niebieski, yellow - żółty, green - zielony, pink - różowy, brown - brązowy, purple - fioletowy )


 


 

JĘZYK UŻYWANY NA ZAJĘCIACH JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu używamy zarówno języka angielskiego jak i języka polskiego. Posługiwanie się językiem polskim jest szczególnie ważne podczas prezentacji nowego materiału i słuchania różnego rodzaju historyjek. Jeżeli dzieci będą rozumiały co dzieje się w danej historyjce, to nie będą miały większych problemów ze zrozumieniem nagrania i zapamiętaniem słownictwa, które w tym nagraniu zostało użyte. Mówiąc do dzieci w języku angielskim należy używać gestów, wykorzystywać mimikę, zmieniać barwę głosu, wskazywać odpowiednie ilustracje, dotykać różnego rodzaju rekwizytów. Początkowo dzieci będą domyślać się znaczenia słów poprzez bodźce wzrokowe i ton głosu, zrozumienie tego co się do nich mówi jest kolejnym etapem przyswajania języka.

 

ZWROTY UŻYWANE NA ZAJĘCIACH

 

Powitanie i rozpoczęcie lekcji:
- Good morning / Hello / Hi
- How are you today?
- Let's start.

 

Utrzymywanie dyscypliny
- Be quiet,please.
- Put your hands up / down.

 

Polecenia
- Stand up.
- Sit down.
- Clap your hands.
- Stamp your feet.
- Move your body.
- Make a circle.

 

Gry i zabawy
Close / open your eyes.
Swim / Don't swim.
Jump / Don't jump.
Run / Don't run.

 

Pochwały
Excellent! / Fantastic! / Great work! / Well done / Good job

 

Pożegnania
Goodbye / Bye - bye / See you



 

Drodzy Rodzice,

Pragnąłbym przedstawić kilka kolejnych zabaw, które mogą być przydatne podczas powtarzania przyswojonego słownictwa.

Gry z wykorzystaniem ilustracji i wycinków z gazet

1. Zgadnij i zabierz

Proszę rozłożyć na stole ilustracje obrazkami do dołu. Odwracamy karty, jeżeli dziecko potrafi powiedzieć co przedstawia dana ilustracja szybciej od rodzica to zdobywa punkt.

2. Echo

Pokazujemy dziecku ilustrację i wypowiadamy słowo, które jest przedstawione na ilustracji. Zadanie dziecka polega na powtarzaniu słowa coraz ciszej, jak echo.

3. Zapamiętywanie kolejności

Proszę wybrać 4 ilustracje z tej samej grupy tematycznej . Rodzic wypowiada nazwy przedstawionych rzeczy, dziecko przygląda się obrazkom. Następnie dziecko wypowiada dane słowa w odpowiedniej kolejności.

4. Gdzie jest karta?

Kładziemy ilustracje w różnych miejscach. Podajemy odpowiednie słowa, dzieci podają odpowiednie karty.

5. Yes / No

Proszę pokazać dziecku ilustracje. Razem z dzieckiem nazywamy widoczne na nich rysunki. Następnie pokazujemy dziecku ilustracje i wypowiadamy słowa. Jeżeli obrazek ilustruje wypowiadane przez rodzica słowo dziecko mówi yes. Jeśli obrazek nie przedstawia tego słowa dziecko głośno mówi no. Kontynuujemy mówienie słów, aż wszystkie obrazki zostaną prawidłowo nazwane.

6. Co nie pasuje?

Proszę przygotować zestaw 5 ilustracji. Cztery z tej samej grupy tematycznej, a jedną z innej. Zadaniem dziecka jak najszybciej odszukać kartę , która nie pasuje do pozostałych.

7. Kalambury

Dziecko losuje ilustrację i za pomocą gestów przedstawia to co jest przedstawione na ilustracji. Następnie zamieniamy się rolami.

W tym tygodniu będziemy powtarzać materiał, z którym dzieci zapoznały się w październiku.

 

GRUPA 5 / 6 LATKÓW

Powtórzyliśmy słownictwo z września, rysowaliśmy dziwne potwory: three heads, four legs, five arms itd , zrobiliśmy sygnalizator świetlny z kolorowego papieru.

clap your hands - klaszczemy

stamp your feet - tupiemy

touch your head - dotykamy głowy

move your body - poruszamy ciałem

big - duży

small - mały

long - długi

short - krótki

left - lewo

right - prawo

turn right - skręć w prawo

turn left - skręć w lewo

go straight on - idź prosto

jump - skakać

fly - latać

swim - pływać

walk - chodzić

GRUPA 4 LATKÓW

Powtórzyliśmy słownictwo z września, narysowaliśmy rodzinę i śpiewaliśmy dużo piosenek.

liczebniki 1 - 5

touch - dotknij ( Touch something blue, green )

please - proszę

look at me - spójrz na mnie

stand up like me - wstań jak ja

sit down like me - usiądź jak ja

sister - siostra

brother - brat

house - dom

living room - duży pokój/salon

clean - wyczyścić

Let's clean the living room. - Posprzątajmy duży pokój

GRUPA 3 LATKÓW

Powtórzene słownictwa z września

up - do góry

down - w dół

touch - dotknij

Touch something red / blue. - Dotknij czegoś czerwonego / niebieskiego.

Touch your head/ arms/legs. - Dotknij główy/ramion/nóg.

mum - mama

baby - dziecko

turn around - obróć się


 


 

Szanowni Rodzice,

Ze względu na zaistniałą sytuację chciałbym przedstawić kilka gier językowych, które pozwolą na utrwalenie poznanego słownictwa.

Gry z wykorzystaniem kart obrazkowych ( karty należy zastąpić ilustracjami, wycinkami z gazet i folderów reklamowych, kolorowym papierem ).

 

1. Co to za karta?

Proszę wyciąć mały kwadrat na środku białej kartki formatu A4. Zasłaniamy kartką kartę obrazkową tak, by dziecko widziało tylko fragment obrazka w wyciętym otworze. Dziecko odgaduje co przedstawia dana karta obrazkowa.

2. Gra na spostrzegawczość

Proszę pokazać dziecku kartę obrazkową / ilustrację. Należy zrobić to bardzo szybko. Zadajemy pytanie: What's this? ( Co to jest? ) Zadaniem dziecka jest nazwanie rzeczy przedstawionej na karcie. Jeżeli dziecku się nie udało odgadnąć za pierwszym razem, pokazujemy kartę nieco wolniej niż poprzednio.

3. Kto pierwszy

Proszę odsłonić odwrócone do dołu karty. Jeżeli dziecko powie co przedstawia karta jako pierwsze to zabiera daną kartę. Wygrywa ta osoba, która zgromadzi więcej kart.

4. Zapamiętaj i powiedz

Proszę pokazać dziecku kilka kart. Dziecko zapamiętuje co przedstawiają dane karty. Następnie usuwamy karty. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie podanych słów                     w odpowiedniej kolejności.

5. Czego brakuje?

Proszę pokazać dziecku kilka kart obrazkowych. Dziecko przez dłuższą chwilę zapamiętuje ustawienie kart. Proszę poprosić dziecko by zamknęło oczy i usunąć jedną kartę. Zadajemy pytanie: What's missing? ( Czego brakuje ? ) Dziecko odpowiada, której karty brakuje.

6. Patrz i złap, czyli snap!

Proszę przygotować ilustracje związane z jedną grupą słownictwa. Wypowiadamy jedno słowo z tej grupy. Pokazujemy dziecku kolejne ilustracje. Kiedy dziecko zobaczy kartę z obrazkiem odpowiadającym podanemu słowu, mówi snap.

Inne gry

1. Abrcadabra

Proszę przygotować różdżkę ( może to być kolorowy długopis lub ołówek) i przedstawić się jako czarodziej. Wypowiadamy zaklęcia: Abracadabra! You are a dog. ( Dzieci udają zwierzaka, którego nazwa została wypowiedziana ).

2. Rysowanie cyferek na plecach dziecka.

Rysujemy palcem cyferkę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie i nazwanie po angielsku danej cyferki.

3. Kółko i krzyżyk

Zamiast kółka i krzyżyka wstawiamy na buźki happy ( szczęśliwy ) sad ( smutny ). Można też wykorzystać karty obrazkowe / ilustracje a planszę zrobić z ołówków i zagrać na podłodze.

 

POWTÓRZENIE MATERIAŁU

W tym tygodniu proponuję powtórzyć materiał, z którym dzieci zapoznały się we wrześniu.

Na zajęciach przyswajamy słownictwo, gramy w różnego rodzaju gry, śpiewamy piosenki, uczymy się rymowanek i wykonujemy różne place plastyczne.

GRUPA 5 / 6 LATKÓW

Formy powitań i pożegnań:

hello / hi - cześć

good morning - dzień dobry

goodbye / bye bye - do widzenia

goodnight - dobranoc

I'm - ja jestem

My name is ... - Mam na imię

look - spójrz

listen - posłuchaj

stand up - wstań

sit down - usiądź

red - czerwony

blue - niebieski

yellow - żółty

green - zielony

pink - różowy

white - biały

orange - pomarańczowy

brown - brązowy

black - czarny

Close friends ( słowa, które brzmią podobnie w języku polskim i angielskim ) banana, computer, spaghetti, cat

 

Liczebniki 1 - 10

head - głowa

hands - dłonie

feet - stopy

body - ciało

 

GRUPA 4 LATKÓW

Formy powitań i pożegnań:

hello / hi - cześć

goodbye / bye bye - do widzenia

red - czerwony

blue - niebieski

yellow - żółty

green - zielony

touch - dotknij

my family - moja rodzina

mum - mama

dad - tata

baby - dziecko

 

GRUPA 3 LATKÓW

Formy powitań i pożegnań:

hello / hi - cześć

goodbye / bye bye - do widzenia

blue - niebieski

red - czerwony

head - głowa

arms - ramiona

legs - nogi

 

Copyright © 2013. Przedszkole nr. 27 w Chorzowie Rights Reserved.