^Wróć na góre
Get Adobe Flash player

Grupa 3 latki

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA - 3 LATKI

 

Tematyka tygodnia: Dzień Dziecka (01 czerwiec - 05 czerwiec)

 

NASZE PRAWA

Propozycja zajęć dla trzylatków na poniedziałek 01 czerwiec 2020r.

 

1. „Nasze zabawki” – kształtowanie umiejętności klasyfikowanie ze względu na jedną lub dwie cechy:

 

– „Zabawki” – zabawa ruchowa naśladowcza. rodzic mówi:

 

Co to za zabawka:

kół ma bez liku

i pędzi jak na wyścigu. (dzieci naśladują samochody, swobodny bieg, ręce ułożone tak, jakby trzymały kierownice);

 

Co to za zabawka:

choć nie płacze wcale,

raz zakładasz jej pieluszkę, a raz korale. (dzieci naśladują lalki – marsz na sztywnych nogach);

 

Co to za zabawka:

lubi grać w nogę, lubi grać w rękę,

gdy chcesz ją złapać, ucieka prędko. (dzieci naśladują piłeczki: podskoki obunóż, uginanie kolan).

 

– „Nasze zabawki” – rodzic prosi dziecko, aby wzięło kilka zabawek i usiadło na dywanie.

Dziecko opowiada o przyniesionych zabawkach. Rodzic kładzie na dywanie obręcz: Zapraszam do domku-obręczy zabawki:

(jedna cecha) w kolorze czerwonym / duże / małe / te, które mają głowę / do układania;

 

(dwie cechy) małe i z kołami / małe do układania / duże i plastikowe / miękkie i brązowe.

 

Dziecko za każdym razem odkłada zabawki do obręczy, zwraca uwagę, czy zabawka spełniła kryteria wymienione przez rodzica gdy zabawa przebiega płynnie, kryteria może podawać dziecko.

 

2. "Zabawa – nasze prawo" – zapoznanie z wierszem. Rodzic czyta utwór.

 

Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

Z kolegami albo sami,

bez zabawek, z zabawkami,

czy w mieszkaniu, czy na dworze,

każde z nas się bawić może.

Kto się bawi, ten przyznaje,

że zabawa radość daje,

i czas przy niej szybko leci,

więc się lubią bawić dzieci.

 

Rodzic pyta: Co dzieci lubią robić?; Czym jest zabawa?; W co ty lubisz się bawić?; Z kim lubisz się bawić?. Rodzic mówi: Każde dziecko ma swoje prawa. Co to znaczy mieć prawo do zabawy? (burzamózgów).

 

Co to są prawa dziecka? Janusz Korczak powiedział kiedyś: „Nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek, tylko że jeszcze mały...”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem. W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest ona w art. 30 (w: http://brpd.gov.pl/prawa-dziecka).

 

Rodzic mówi: Oto Twoje prawa. Pokazuje dziecku planszę edukacyjną lub tworzy planszę razem z dzieckiem, naklejając obrazki przedstawiające: rodzinę, zabawę, wizytę u lekarza, serce, uczące się dziecko, grupę zaprzyjaźnionych dzieci. Dziecko opowiada o swoich prawach na podstawie ilustracji.

 

 

3. „Moja zabawa” – zabawa rytmiczna z tekstem:

 

Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

 

Dziecko wyklaskuje tekst, wytupuje, idąc w kole, mówi tekst cicho i głośno, szybko i wolno, na wydechu, z pozycji kucznej, zaczyna cicho, powoli wstaje, kończy w pełnym wyproście głośno.

 

4. „Tomek zaprasza do zabawy” – rodzic czyta dziecku list od Tomka (należy wspomnieć, że list został przekazany rodzicom, przez Panie z przedszkola, ponieważ nie mogą razem bawić się w przedszkolu):

 

„Cześć, Przedszkolaki,

dobrze znowu być troszkę z Wami, bardzo lubię zabawy w Waszym przedszkolu, np. fajne są

kolorowe, duże klocki, z których można postawić wielki mur, albo układanka z samochodem,

trochę tam za dużo elementów, ale na pudełku samochód jest dla mistrza. Dzisiaj jest Wasze

święto, życzę Wam, abyście zawsze radośnie się bawili. Z okazji Dnia Dziecka mam dla Was

kilka pomysłów na zabawę, wszystko przekazałem Waszej Pani. Bawcie się wesoło.

Machaczki łapaczki Tomek”

 

Rodzic zaprasza dziecko do wspólnej zabaw:

 

– „Kostka lodu” – dziecko i rodzic otrzymują plastikowy kubeczek z kostką lodu, zabawę wygrywa ta osoba, która poprzez swe kreatywne działania sprawi, że jego kostka rozpuści się

najszybciej.

 

– „Wyścigi w kartonowych butach” – dziecko i rodzic mają na nogach kartonowe pudełka (pudełka po dziecięcych butach, ich dolna część z nacięciem, przez które można wsunąć stopę). Zabawa polega na pokonaniu toru przeszkód: slalom, przejście po krążkach, przejście nad linkami.

 

 

– „Bączki z guzików” – dziecko i rodzic otrzymują duży guzik. Na twardej powierzchni wprawiają guzik w ruch obrotowy – tak jak bączki. Wygrywa ta osoba, której guzik najdłużej się kręcił.

 

– „Łaskotki” – dziecko i rodzic dobierają się w parę, każde z nich ma piórko w prawej ręce. Trzymając się za lewe ręce, łaskoczą się wzajemnie po twarzach. Zwracamy uwagę na delikatność w zabawie.

 

– „Banieczki z pięści” – dziecko zanurza dłoń w płynie do baniek, zwijają dłoń w luźną pięść i dmuchają.

 

5. „Co do czego pasuje?” – tworzenie własnych kolekcji, klasyfikowanie według podanej cechy. Rodzic rozkłada bardzo dużo obrazków przedstawiających artykuły spożywcze, ubrania i zwierzęta. Rodzic prosi dziecko, aby wybrały obrazki, które do siebie pasują (minimum trzy). Przeznaczony czas na zabawę to 3-5 minut. Dziecko prezentuje swoje wybory i opowiada o swoich kolekcjach.

Rodzic rozkłada trzy obręcze na dywanie, przy jednej jest przymocowany obrazek talerza, przy drugiej – szafy, przy trzeciej – napis zoo. Mówi: Popatrz na swoje obrazki: gdzie one będą pasowały?. Dziecko tworzy kolekcje w oparciu o pojęcia nadrzędne: coś do jedzenia, ubrania, zwierzęta.


 

NASZE  OBOWIĄZKI

Propozycja  zajęć dla dzieci trzyletnich na wtorek 2 czerwiec 2020r.

 

1. Zabawa na powitanie pt."Pokaż proszę"

 

    POKAŻ  PROSZĘ

    pokaż proszę gdzie masz oczy,

    gdzie masz uszy,

    a gdzie nos,

    pokaż rękę,

    pokaż  nogę,

    gdzie na głowie rośnie włos?

    podnieś rękę

    tupnij nogą

    kiwnij głową "tak" lub "nie"

    klaśnij w ręce

    skocz do góry

    i uśmiechnij się!

 

2. " Moja dzisiejsza zabawa to..."

    Można przygotować ilustracje przedstawiające lepienie z ciastoliny, malowanie farbami,         układanie klocków, zabawę lalką, gry i układanki.

    Rodzic proponuje rodzaj zabawy, a dziecko dokonuje wyboru zabawy według własnych       zainteresowań. Rodzic podkreśla, iż zabawa zostanie przerwana np. dzwoneczkiem.

 

3. "Nasze obowiązki".Rodzic prosi, aby dziecko zrobiło lornetkę z dłoni, przyłożyło ją do oczu i rozejrzało się wokół. Następnie rodzic pyta:

Jakie zmiany w pokoju można zauważyć? Rodzic przypomina, że odkładanie zabawek po skończonej zabawie to jest dziecka obowiązek. Następnie pyta:

-Co to jest obowiązek?

-Jakie masz jeszcze obowiązki?

-Jakie masz obowiązki w domu?

Rodzic prosi dziecko, aby  zaśpiewało zaśpiewankę- zachęcankę do sprzątania zabawek.

Na porządek sposób mam,

Lalki tu, klocki tam (x2)

Jest to sposób doskonały

kłaść je tam, gdzie wcześniej stały.

Na porządek sposób mam

Lalki tu, klocki tam!

Dziecko sprząta i odkłada wszystko na swoje miejsce.

 

4."Tańczący balonik".Do zabawy potrzebny będzie balonik. 

Przy muzyce np. P. Czajkowskiego: Marsz z baletu Dziadek do orzechów dziecko stojąc podbija balonik starając się nie ruszać z miejsca.

 

5."Cyrkowa parada"-zabawa naśladowcza.

    Dziecko porusza się w rytm muzyki. Na hasło: Do sali wraca cyrkowa parada, idą        gimnastyczki ( chód na palcach), niedźwiedzie ( ciężki chód), klauni (machanie rękoma,    śmieszne minki), konie (marsz z uniesionymi kolanami).

 

6. Praca z KP2.33. Potrzebne będą: kredki. Rodzic prosi, aby dziecko wskazało balony z      długimi i krótkimi sznurkami.Dziecko odpowiednio koloruje balony i przelicza te z   krótkimi sznurkami, te z długimi, oraz wszystkie.

 

 

 

 

WSPÓLNIE SIĘ BAWIMY

Propozycja zajęć dla trzylatków na środę 03 czerwiec 2020r.

 

1. "Brzydkie zwierzę" – praca malarska inspirowana wierszem D. Wawiłow. Rodzic recytuje wiersz.

 

Jak mi ciocia albo wujek

Piękne farby podaruje,

Namaluję na papierze

Takie brzydkie, brzydkie zwierzę…

To jest pomysł do niczego!

Lepiej maluj coś ładnego!

Nie chcesz?... Czemu?... Nie rozumiem…

Bo ładnego ja nie umiem!

 

Rodzic pyta: Jakie zwierzę namaluje bohater wiersza?; Jak może wyglądać brzydkie zwierzę?; Co może myśleć o sobie brzydkie zwierzę?. Po rozmowie rodzic zaprasza do namalowania brzydkiegozwierzęcia. Na stole przygotowane są farby, pędzle i woda w kubku. Rodzic pomaga dziecku w ustaleniach, konsultuje pomysły.

 

2. „Zburzymy wieżę” – zabawa ruchowa z elementem rzutu do celu i konstruowania. Dziecko staje się rzucającym, a rodzic budowniczym. Budowniczy buduje wieżę z kartonów (pudełka po butach). Oczekujący na rzucanie kibicuje, wyklaskując:

 

Pudełko pod,

pudełko nad,

będzie wieża

na sto dwa.

 

Na sygnał Start rzucający celuje w wieżę woreczkami (lub małymi pluszakami). Konstruktor zbiera woreczki i następuje zamiana ról.

 

3. „Wzory” – zabawa sensoryczna, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko otrzymuje tacę z kaszą manną, na stole leżą wzory do odwzorowania, np. linia pozioma, pionowa, ukośna, dwie linie poziome, pionowe, ukośne, krzyżyk, V, O, U, T, A, C. Dziecko wskazującym palcem rysuje wybrany wzór, po czym rozprowadza na tacce na nowo kaszę mannę i rysuje kolejny wzór. Może także nastąpić zamiana ról z rodzicem. Dodatkowo rodzic może wymyślić jakiś inny wzór, o którym mówi dziecku, a ono je rysuje, po czym następuje zamiana ról. Dziecko może również kreślić wzory pędzlem. Rodzic zwraca uwagę na prawidłowy chwyt.

 

4. „Kotki i piłeczki” – zabawa z elementem czworakowania. Dziecko otrzymuje miękką piłeczkę, dziecko naśladuje kota: w pozycji na czworakach bawi się piłką, toczy ją przed sobą; kładzie się na grzbiecie, toczy piłkę pomiędzy łapkami; wykonuje koci grzbiet, gdy piłka jest pod nim, przeciąga się; siedzi na piętach, opiera dłonie o piłkę, przesuwa piłkę jak najdalej od siebie, ciągle ją trzymając.

 

5. Karta pracy "Baloniki" - dziecko koloruje baloniki według wzoru. 

  

 

 NASZE MARZENIA

Propozycja zajęć dla dzieci trzyletnich na czwartek 4 czerwiec 2020r.

 

1.Słuchanie wiersza pt. " Dyzio marzyciel" J. Tuwima

 

Dyzio marzyciel

 

Położył się Dyzio na łące,

Przygląda niebu błękitnemu

I marzy...

Jaka szkoda, że te obłoczki płynące

Nie są z waniliowego kremu...

A te różowe, że to nie lody malinowe.

A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek...

I szkoda, że całe niebo

Nie jest z tortu czekoladowego...

Jaki piękny byłby wtedy świat.

Leżałbym sobie, jak leżę,

Na tej murawie świeżej,

Wyciągnąłbym tylko rękę

I jadł... i jadł....i jadł....

 

2. Rozmowa z dzieckiem na  temat treści wiersza . Rodzic pyta:

   - Co robił  Dyzio na łące?

   -O czym marzył?

   -Co innego mogą przypominać chmury?

   -O czym ty marzysz?

   Następnie dziecko otrzymuje watę i niebieską kartkę. Rodzic prosi dziecko, aby ułożyło marzenia z waty jak chmury na niebie.

 

3." Poszukiwacze skarbów".

    Do zabawy potrzebne będzie pudełko, skarby do pudełka, gazeta.

   Rodzic wypełnia pudełko kulkami z gazety, wśród kulek ukrywa skarby ( np. przybory do malowania: pędzel gruby i cienki, farba w zamkniętym kubeczku, farba w tubce, warzywa: marchew, buraczek, pietruszka: przybory do mycia: mydło w kostce, szczoteczka do zębów, pasta, drobne zabawki: samochodziki, klocki, mały pluszaczek, owoce ).

Zadaniem dziecka jest odszukanie skarbów w pudełku. Dziecko układa skarby, podaje nazwy przedmiotów.

 

4."Parking"-zabawa bieżna.

Dziecko swobodnie biega przy dowolnej muzyce.

Na hasło: "parking" dziecko zatrzymuje się.

 

5. Praca z KP2.34. Potrzebne będą: kredki.

   Dziecko rysuje w chmurze wybrane marzenie Dyzia ( na podstawie wcześniej

   wysłuchanego wiersza ).

 

Tematyka tygodnia: Święto mamy i taty (25 maj - 29 maj)

 

PIKNIK RODZINNY

Propozycja zajęć dla trzylatków na piątek 29 maj 2020r.

 

1. „Zawody” – zabawa dydaktyczna. Wskazywanie, czym zajmują się rodzice w swej pracy, rozpoznawanie i podawanie nazw wybranych zawodów. Rodzic naśladuje ruchem czynności i pyta: Kim jestem?: badanie dziecka – lekarzem, strzyżenie – fryzjerem, gotowanie – kucharzem. Rodzic układa na dywanie sylwety przedstawicieli wybranych zawodów oraz ich atrybuty: fryzjer – nożyczki, grzebień, suszarka do włosów, kucharz – garnek, nóż, fartuch kuchenny, murarz – cegła, kielnia, kask ochronny, lekarz – stetoskop, strzykawka, syrop. Prosi dziecko, aby podało nazwy przedmiotów, których używają poszczególne osoby w swojej pracy, i położyły je obok nich.

 

2. „Tulipany” – konstruowanie według wzoru z wykorzystaniem W.36. Dziecko wypycha wszystkie elementy. Rodzic prezentuje sposób złączenia poszczególnych elementów. Wykorzystuje również pomalowane przez dziecko rolki. Pomaga dziecku przy wykonaniu zadania.

 

3. „Porządki” – ćwiczenie wielu grup mięśniowych. Rodzic mówi dziecku, że będą robić porządki: Wycieramy kurze – dzieci wspinają się na palce, wyciągają całe ciało, próbując wytrzeć półkę; Zbieramy paprochy – w przysiadzie, chwytem pęsetowym dzieci zbierają na niby paproszki z podłogi.

 

4. „Ścieżka sensoryczna” – uwrażliwianie zmysłu dotyku, doskonalenie koordynacji ruchowej. Do ścieżki sensorycznej rodzic może wykorzystać gotowe elementy lub wykonać ją z dostępnych materiałów (np. zwinięta skakanka, kawałek futra, torebki foliowe, plastikowa wycieraczka, fragment linoleum). Wszystkie elementy można dociąć lub ułożyć w małych obręczach (ramkach). Dziecko po kolei przechodzi przez obręcze, dotykając różnych faktur bosymi stopami. Ćwiczenie należy powtórzyć również w pozycji na czworakach. Po ćwiczeniu dziecko dzieli się swoimi odczuciami, określa dotykane faktury (miękka, twarda, nierówna, gładka, szorstka, kłująca itp.).

 

5. Zachęcamy do zrobienia sobie pikniku w gronie rodzinnym. Piknik można zrobić w domu, a jeżeli pozwala na to sytuacja i pogoda, możemy wybrać się do pobliskiego parku. Wcześniej przygotowujemy wszystko wraz z dziećmi.

Copyright © 2013. Przedszkole nr. 27 w Chorzowie Rights Reserved.