^Wróć na góre
Get Adobe Flash player

Grupa 3 latki

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA - 3 LATKI

Tematyka tygodnia – WAKACJE – (22 – 26 czerwiec)

 

 

Propozycje zajęć dla trzylatków na piątek 26 czerwiec - „Wakacje!”

 

1. „Rybka” – doskonalenie grafomotoryki. R. prezentuje dziecku jak w prosty sposób narysować rybkę – dwa łuki przecinające się z jednej strony lub bez odrywania ręki jak pętlę. Dziecko samodzielnie rysuje rybkę i ozdabia ją wg własnego pomysłu.
2. Zestaw ćwiczeń ruchowych:
- „Berek żuraw” – dziecko biega. R. jest berkiem. Gdy berek zbliża się
do danej osoby, musi ona podnieść jedną nogę do góry. Potem następuje zmiana ról.
– „Rajd rowerowy” – dziecko i R. leżą  na plecach i naśladują jazdę rowerem do słów wierszyka
(Jedzie rowerek na spacerek na słoneczko na wiaterek. jaki z tyłu masz numerek? Raz, dwa, trzy wychodź ty!) recytowanego przez R i dziecko.
– „Łodzie” –   dziecko siada w klęku na złożonym na połowę kocyku-łodzi,
rączki to wiosła. Dzieci płyną w wakacyjną podróż, odpychając się od podłogi.
– „Zamki z piasku” – dzieci z gąbkowych przedmiotów lub kubeczków plastikowych budują zamek. Układają ciekawe wieżyczki. R. zachęca i podpowiada.
– „Pszczółki do ula” – dziecko biega, naśladując pszczoły dźwiękiem (bzz, bzz) i ruchem.
Na komendę: Pszczółki na łące dziecko biega po całym pokoju. Na komendę: Pszczółki do ula dziecko
robi przysiad podnosząc ręce nad głową w kształcie trójkąta – daszku i chowa się.
3. „Żaglówka” – praca z wykorzystaniem W., doskonalenie umiejętności komponowania i naklejania.

Proszę wyjąć teraz kartę nr 43 z Wyprawki trzylatka. Dziecko wypycha z karty wszystkie elementy. Układa z nich żaglówkę, wokół niej słońce i ptaka. Następnie nakleja wszystkie elementy na kartkę. Razem z R. podziwiają efekty plastyczne.
4. „Plac zabaw, sala przedszkolna, łazienka” – gra z  utrwalająca przedszkolne miejsca i przedmioty.
Podsumowanie czasu spędzonego w przedszkolu.
Proszę wyjąć teraz karty nr 45, 46, 47 z Wyprawki trzylatka.
Dzieci wypychają prostokąty z plansz przedstawiających plac zabaw, salę przedszkolną i łazienkę. Spośród wymieszanych prostokątów wybierają te, które pasują do danego miejsca i umieszczają je w odpowiednich okienkach. R. pyta, jak wspominają przedszkole, którymi zabawkami bawiły się najchętniej, które miejsca lubiły, co utkwiło mu w pamięci.
5. Razem z latem, Morskie przygody – wspólne śpiewanie piosenek.
https://www.youtube.com/watch?v=AHwM17Zw5Gw
https://www.youtube.com/watch?v=yeeDt5CfkP0

RADOSNYCH WAKACJI!!!

 

Propozycje zajęć dla trzylatków na czwartek 25 czerwiec - „W górach”
1.Biedronka – doskonalenie umiejętności wypowiadania się na wydechu, posługiwania się liczebnikami
porządkowymi. R. kładzie przed sobą dużą sylwetę biedronki, obok w pojemniku ma czarne
kółka – kropki biedronki. Czyta historię biedronki, układa kropki zgodnie z tekstem i przelicza.


Mała biedroneczka zmieniła się z larwy,
Lecz nie ma kropeczek i jest żółtej barwy.
Ogląda swe skrzydła zmartwiona biedronka.
– Zapytam mądrzejszych, pofrunę do słonka!
Ach, moje słoneczko! – westchnęła biedronka.
– Czemu nie mam kropek? Wyglądam jak stonka!
– Nie płacz, biedroneczko! – odpowiada słonko.
– Pojawią się kropki i nie będziesz stonką!
Nastał nowy dzionek, zaświeciło słonko,
wystawia promyki: – Dzień dobry, biedronko!
Zbudzona biedronka patrzy do lusterka,
ma skrzydła czerwone i kropeczkę, zerka –
nagle druga kropka obok się zjawiła.
Ach! I trzecia kropka skrzydło ozdobiła.
Ile jest już kropek, dzieci wnet policzą.
Na jednym wydechu do trzech niech policzą:
– jedna, druga, trzecia. (dzieci cicho nabierają powietrza i liczą z R.na jednym wydechu)
Zdumiona biedronka patrzy do lusterka.
O! Na czwartą kropkę zdziwiona już zerka.
Nagle piąta kropka szybko wyskoczyła.
Szczęśliwa biedronka kropki swe liczyła. Dzieci jej pomogą kropeczki policzyć.
Na jednym wydechu będą głośno liczyć do czterech:
– jedna, druga, trzecia, czwarta. (dzieci cicho nabierają powietrza i liczą z R.na jednym wydechu)
Do pięciu:
– jedna, druga, trzecia, czwarta, piata. (dzieci cicho nabierają powietrza i liczą z R.na jednym wydechu)


2.„Czas wakacji” – zajęcia o emocjach.
 – Czekamy na wakacje – wysłuchanie i analiza treści wiersza. R. czyta utwór.
Czekamy na wakacje
Dominika Niemiec
Już tylko jedna chwilka albo dwie.
Lada moment wakacje rozpoczną się.
Niecierpliwie czekam tej wspaniałej chwili,
gdy w wakacyjny czas będziemy się bawili.
W piasku na plaży, wśród morskich fal,
patrząc na statki płynące w dal,
lub na placu zabaw albo w ogrodzie zamienimy się w piratów cumujących łodzie
na brzegu wyspy bezludnej, jak ze snu,
chodź jest ona całkiem blisko, koło domu, o tu...
3. Rozmowa z dzieckiem na podstawie treści utworu. R. pyta: Na co czekał bohater wiersza?; Kiedy
według bohatera rozpoczną się wakacje?; Jaki był bohater wiersza, co odczuwał?; Co będzie robił podczas wakacji?; W jakie postacie będzie się wcielał z kolegami i koleżankami?.
4. Zabawa z wykorzystaniem KSIĘGI EMOCJI. Proszę teraz wyjąć Księgę Emocji tę podzieloną na kilka części i  ułożyć buzię radosnego dziecka rozpoczynającego wakacje. Można znaleźć kilka „minek”
5. – „Pokaż radość w tańcu” – zabawa przy muzyce. R. włącza wybraną wakacyjną piosenkę. Zadaniem
dzieci jest pokazać poprzez taniec, jak cieszą się z nadchodzących wakacji. R. co chwilę zatrzymuje
muzykę. Podczas pauzy w muzyce dzieci zastygają bez ruchu z uśmiechem na twarzach.
6. „Tatry – polskie góry” – rozpoznawanie krajobrazu górskiego na ilustracjach. Usprawnianie umiejętności
ruchowych poprzez ćwiczenia równoważne, wzmacniające mięśnie nóg. Wdrażanie do odpowiedzialnego
przygotowywania się do górskich wędrówek. R. i dzieci wspólnie oglądają ilustracje przedstawiające Tatry.

R. zwraca uwagę, że aby pójść w góry na wycieczkę, trzeba się przygotować,
mieć odpowiedni ekwipunek: plecak, kanapki, ciepłe i zimne picie. Trzeba włożyć wygodne buty przeznaczone do górskich wędrówek, wziąć ze sobą mapę i kompas.
Następnie dziecko wykonuje ćwiczenia wzmacniające mięśnie nóg: maszeruje, kładzie się na plecach, unosi nogi, kąt prosty w stawie biodrowym i kolanowym, opiera ręce o uda i siłują się (nogi napierają na ręce, ręce na nogi), odpoczywa i jeszcze pięć razy powtarza.
Stoi wyprostowane, pod jedną stopę wkłada woreczek gimnastyczny lub małą poduszkę i naciska na
niego stopą, a następnie zmieni nogę.


7. Praca z KP2.40 – doskonalenie umiejętności rysowania linii ciągłych.
Proszę teraz otworzyć Karty pracy na stronie 40 i dokładnie przyjrzeć się Toli i Tomkowi.
Spróbuj zgadnąć na podstawie ich strojów, dokąd każde z nich wybierze się na wakacje.
Następnie narysuj linie w labiryncie.
8.„Góry” – obrazy z trójkątów, tworzenie kompozycji według własnego pomysłu.
Na stole są przygotowane trójkąty z gazety różnej wielkości (wysokość trójkąta 10–20
cm) oraz trójkąty w kolorze zielonym. Dzieci na białych kartkach układają z trójkątów górski pejzaż:
szare trójkąty to góry, zielone to drzewa. Obrazek można uzupełnić kredkami lub wycinankami.

Propozycje zajęć dla trzylatków na środę 24 czerwiec - „Słoneczko”
1. Razem z latem, Morskie przygody – zabawy ruchowo – muzyczne przy piosenkach wakacyjnych.
https://www.youtube.com/watch?v=AHwM17Zw5Gw
https://www.youtube.com/watch?v=yeeDt5CfkP0
2. „Wakacyjny niezbędnik” – zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych wyjazdów. Dziecko siedzi na dywanie a prze nim są ułożone rzeczy, przykryte nieprzezroczystą, opływową tkaniną: okulary przeciwsłoneczne, krem, czapka z daszkiem. R. mówi zagadki, dzieci odgadują.

Mama w skórę moją ten specyfik wciera,

mam ochronę przed słoneczkiem teraz. (krem)
Gdy na głowę ją założę,
nic złego się stać nie może. (czapka z daszkiem)
One chronią moje oczy –
żaden promyk do oka nie wskoczy. (okulary przeciwsłoneczne)
Dziecko odkrywa przedmioty ochraniające przed słońcem. R. pyta: Z jakiego powodu musimy używać tych rzeczy?;

Co może zrobić nam letnie słońce?.
3. „Zamek z piasku” – praca z wykorzystaniem Wyprawki.
 Przygotowujemy kartę nr 44 z Wyprawki kaszę mannę lub piasek
Dziecko pokrywają całą powierzchnię zamku klejem i posypuje kaszą manną lub piaskiem, delikatnie ugniatając ręką. Niepotrzebną kaszę lub piasek strzepuje na tacę, obrazek wykańcza farbami.


R.aktywnie pomaga dziecku podczas pracy
4. „Po wąskiej dróżce” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. R. rozkłada dwie skakanki, pomiędzy
nimi jest dróżka – dziecko przechodzi. R. kładzie szeroką taśmę – dziecko przechodzi  po niej, stawiając stopę za stopą.
5.„Wycinanki – „Słoneczko”. Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
Swobodne wycinanie pasków z żółtego papieru i układanie wokół wyciętego koła.

 

 

 

Propozycje zajęć dla trzylatków na wtorek 23 czerwiec - „Nad morzem”

 1.Słuchanie wiersza  A. Frączek pt. „Bałwan na plaży”
Rodzic recytuje wiersz:
Co ten bałwan tutaj robi?!
Dawno już stopniały lody.
Woda ciepła niczym zupa,
A na plaży straszny upał
Biedak się w kałużę zmieni!
Nie doczeka tu jesieni!!!
Może schować go w lodówce?
Bo jak nie, to zniknie wkrótce!
Buja się na morskich falach,
Coś porykuje z dala,
Tańczy sobie wśród kamieni,
Nawet się troszeczkę pieni…
Lecz nie pieni się ze złości.
Bałwan pieni się z radości!
On się świetnie czuje w lecie,
Bo to bałwan morski przecież.
2.Rozmowa na temat wiersza: R. pyta: O jakim bałwanie mowa?. Następnie wraz z dzieckiem ogląda fotografie przedstawiające morze i reprodukcje obrazów marynistycznych. Proponuje dzieciom wykonanie morskich fal z bałwanami.
3. „Fale” – wyklejanka z kolorowego papieru, doskonalenie małej motoryki
 Na tacy jest przygotowany papier kolorowy, podarty ręcznie na długie pasy. R. zwraca uwagę na paski: jedna krawędź paska jest niebieska, druga ma białe poszarpane końce. R. nakleja
paski wzdłuż kartki od góry, tak aby kolejny nachodził postrzępioną, białą krawędzią na poprzedni.
Dzieci pracują według wzoru, oklejają całą kartkę, podziwiają fale morskie z bałwanami. R.odkłada
wykonane prace, będzie to podkładka pod pracę plastyczną - Laurka dla taty –„Złota Rybka”
4. „Plaża” – poznanie charakterystycznych cech krajobrazu morskiego oraz sposobów spędzania czasu nad morzem.
R. podaje dziecku Kartę pracy z ćwiczeń nr 39 i prosi aby opowiedziało ładnie całym zdaniami co widzi na obrazku. Następnie zadaje dziecku pytania: Gdzie pojechały dzieci na wakacje?; W jaki sposób spędzają tam czas?; Jak inaczej można bawić się na plaży?

5. Praca z KP2.39 – przeliczanie i odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli. R. prosi, by dziecko odszukało wszystkie foremki do piasku i je pokolorowało. Na końcu  liczy foremki i rysuje w ramce tyle kresek, ile jest foremek.
6. Morskie puzzle - należy przygotować kilka obrazków mogą być to stare widokówki i włożyć  je do koperty. Każda pocztówka pocięta jest na 2–4 części w zależności od umiejętności dziecka. Dzieci składają obrazek, wypowiadają się na jego temat..
7. Morskie przygody – zabawa ruchowa do piosenki. R. odtwarza melodie piosenki, dziecko tańczy wg własnego pomysłu. Na przerwę w muzyce zastyga w bezruchu tworząc dowolną figurę. 

https://www.youtube.com/watch?v=yeeDt5CfkP0
8. Złota rybka dla Taty. Należy przygotować szablon ryby i zaproponować dziecku wypełnienie konturów wg własnego pomysłu, np. folią, farbą lub plasteliną i przymocować do niej kilka grosików. Następnie nakleić rybkę na kartce z falami przygotowanej rano. Z tyłu lub obok umieścić napis:
Dla TATY ! (Można też dołączyć życzenia) Ta złota rybka, choć jeszcze mała będzie życzenia Taty spełniała! Niech pływa rybka w przejrzystej wodzie i trzy życzenia niech spełnia co dzień!

 

Propozycje zajęć dla trzylatków na poniedziałek 22 czerwiec - „Piękna nasza Polska cała”

1.„Zabawy kolorami” – Rodzic proponuje dziecku wspólne tworzenie efektów plastycznych, usprawnianie mięśni dłoni poprzez zabawy z plasteliną. R. zaprasza dzieci do zabawy z kolorami. Rozmawia z dziećmi na temat ich wcześniejszych doświadczeń w przedszkolu, zaprasza do łączenia plasteliny w różnych kolorach (dwóch, trzech kolorów), lepienia wałków, kulek, sprawdzania, czy powstają nowe kolory, obserwowania nowych form plastycznych.
2.„Oto nasza Polska cała” – utrwalanie znajomości nazwy kraju, jego stolicy oraz głównej rzeki.
R. prezentuje dzieciom fizyczną mapę Polski. Prosi dzieci o podzielenie się wrażeniami. Czy wiedzą,
co ta mapa przedstawia? Co na mapie oznaczają zielone plamy, a co czerwone? Czym są niebieskie
niteczki i plamki, których dużo jest na mapie? R. wskazuje dzieciom Wisłę, za pomocą latarki oświetla
jej bieg na mapie. (mapa Polski, latarka)


Płynie Wisła, płynie – słuchanie fragmentu książki
Czesław Janczarski
Na Baraniej Górze
Srebrne źródło błyska.
Dwie Wisełki pluszczą,
Powstała z nich Wisła. (R. wskazuje za pomocy światła, które to miejsce na mapie)
Płynie do Krakowa
Przez wioski i miasta.
W Krakowie na rynku
dziś lajkonik hasa. (R. oznacza na mapie Kraków )
Trzeba minąć most w Puławach,
Cel podróży to Warszawa.
Śmiało naprzód żeglujemy,
Powita nas gród Syreny. (R. oznacza na mapie Warszawęi)
Żaglóweczka sunie lekko,
Spójrz, już morze niedaleko.
Słona fala zmywa plażę
I muszelkę niesie w darze. (R. oznacza na mapie Gdańsk)
3. Zabawa ruchowa - „Wycieczka wzdłuż Wisły” – R. zaprasza dziecko na wycieczkę wzdłuż Wisły i pyta: Czym popłyniemy? – dziecko podaje swoje pomysły, np. łódką. Siadają na dywanie i naśladują ruch wiosłami.
R. mówi: Jesteśmy w górach, stąd Wisła wypływa, w górach na halach pasą się owce. teraz dzieci są owieczkami, chodzą na czworakach. Na znak dzwonka podchodzą do R.-bacy, beczą „beee, beee, beee”. R. zmienia miejsce i znowu daje sygnał dzwoneczkiem, owieczki zawsze idą za bacą. Następnie wsiadają do łódek i płyną dalej.
R. nuci  fragment piosenki „Krakowiaczek jeden” i mówi: Jesteśmy w Krakowie.
Jednym z symboli Krakowa jest smok wawelski. Kraków słynie także z lajkonika. Lajkonik to
brodaty Tatarzyn na koniu. Przemierza ulice Krakowa i dotyka mieszkańców buławą, kogo dotknie
ten będzie miał szczęście. Dziecko – jest lajkonikiem, koniem jest szczotka. Dziecko wraz z R śpiewa fragment piosenki „Krakowiaczek jeden”, najpierw wolno, potem coraz szybciej. Po zabawie dziecko i R. znów wsiadają do łódek, płyną dalej.
 R. mówi: Dojechaliśmy do Warszawy, to nasza stolica, piękna i nowoczesna. W Warszawie jest Syrenka pałac Kultury i  metro. Dzieci tworzą  pociąg z rodzicami, poruszają się szybko, wolno,w zależności od tempa nadanego przez R. Później znów wsiadają do łódek, płyną dalej:
 R. mówi: Dopłynęliśmy do Gdańska, tutaj Wisła kończy swój bieg i wpada do morza.
4. – Masażyki –  dobieramy się parami, masowane dziecko kładzie się na brzuchu, dłonie wkłada pod brodę.
Rzeczka
Julian Tuwim
Płynie, wije się rzeczka. (na plecach rysujemy linię falistą)
Tu się srebrzy, (delikatnie drapiemy) tam ginie. (wkładamy palce za kołnierz)
A tam znowu wypłynie. (przenosimy dłoń pod pachę dziecka i szybko wyjmujemy)
5. „Fotograf” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dzieci poruszają się w rytm dowolnie wybranej
muzyki. Na hasło: Uwaga, zdjęcie zatrzymują się w wybranej przez siebie pozie, R. udaje, że robi
zdjęcia. Na hasło: Zdjęcie z przyjacielem dzieci pozują w parach z R. Potem następuje zamiana ról.
6. „Nasze kolorowanki” – doskonalenie umiejętności trzymania narzędzia pisarskiego, cierpliwe wykonanie
pracy. Kolorowanie kolorowanek, samodzielny wybór (postacie bajkowe, zwierzęta, pojazdy).

Można skorzystać z pomysłu, porównywanie, uzupełnianie i kolorowanie.
R. zwraca uwagę na prawidłowy chwyt kredki, motywuje dzieci do dokładnej i estetycznej pracy.

 

 



 

 

Tematyka tygodnia: Lato (15 czerwiec-19 czerwiec)

 

LATO W SZTUCE

Propozycja zajęć dla trzylatków na piątek 19 czerwiec 2020r.

 

1. „Zdanie prawdziwe i fałszywe” – utrwalenie wiedzy o otaczającym świecie, uważne słuchanie ze zrozumieniem. Rodzic podaje dziecku kopertę, wewnątrz której są dwie buźki: smutna i uśmiechnięta. Rodzic pyta: Co to jest prawda?; Co to jest fałsz?. Dziecko udziela swobodnych odpowiedzi. Rodzic informuje dziecko, że będzie mówił różne zdania. Zadaniem dziecka jest bardzo uważne ich wysłuchanie. Jeśli zdanie będzie prawdziwe, podnosi buźkę uśmiechniętą, jeśli fałszywe – smutną. Rodzic odnosi się do ostatnio zdobytej przez dziecko wiedzy. Przykłady zdań: Z chmury pada deszcz; Słońce jest zielone; Truskawki rosną na drzewach; W czasie burzy trzeba się schronić w domu; Latem jest ciepło; Ryś to dziki kot; Lew ma grzywę; Tygrys jest w kropki.

 

 

 

2. Ćwiczenia gimnastyczne:

 

- „Plażowanie” – dziecko stawia stopę na woreczku gimnastycznym (może być woreczek foliowy wypełniony ryżem, kaszą, grochem). Na dany sygnał podnosi woreczek palcami stopy. Ćwiczenie należy wykonywać raz jedną, raz drugą stopą.

 

– „Orzeźwienie” – rodzic podaje dziecku pustą butelkę plastikową. Dziecko przekłada butelkę z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem, stojąc w miejscu, w chodzie i w biegu w różnych kierunkach. Podrzuca butelkę i stara się chwycić oburącz.

 

– „Pokrzywa” – dziecko wraz z rodzicem rzucają do siebie nawzajem piłkę. Za każdym razem osoba rzucająca wymienia dowolne warzywo lub owoc. Osoba rzucająca może użyć hasła: „pokrzywa”. Kto złapie piłkę na hasło: „pokrzywa” robi przysiad.

 

3. „Lato w sztuce” – poznawanie dzieł sztuki za pomocą nowoczesnych technologii. Rodzic pyta: Za co lubisz lato?, dziecko udziela swobodnych wypowiedzi. Rodzic opowiada: Lato jest piękne, jasne i kolorowe. Zobacz, jak widzieli lato artyści malarze. Rodzic może wykorzystać wybrane dzieła, np.:

Kazimierz Alchimowicz Dziewczynka na tle pejzażu

Teodor Axentowicz Nad morzem

 

Stefan Filipkiewicz Chata w słońcu, Łąka

 

Stanisław Gałek Na tatrzańskiej hali

 

Eugeniusz Zak Dziewczyna z motylem

Stanisław Wyspiański Chaty w Grębowie

 

Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat obrazów.

 

4. „Lato” – rozwijanie inwencji twórczej, malowanie za pomocą gąbki. Rodzic zaprasza dziecko do malowania lata według jego pomysłów. Dziecko maluje obraz, w czasie twórczej pracy towarzyszy mu muzyczny opis lata A. Vivaldiego.

 

5. „Woreczkiem do celu” – zabawa ruchowa z elementem celowania. Dziecko wybiera 5 maskotek i ustawia się w wyznaczonym przez rodzica miejscu. W odległości ok. 1,5 m od dziecka rodzic układa 5 obręczy. Zadaniem dziecka jest trafić do obręczy. Do każdej obręczy powinna trafić jedna maskotka.

 

JAKA DZIŚ POGODA?

Propozycja zajęć dla trzylatków na czwartek 18 czerwiec 2020r.

 

1. „Truskawki pełne witamin” – zachęcanie dzieci do spożywania sezonowych owoców, mycie owoców przed spożyciem. Recytacja wiersza.

 

Przyjrzyj się dobrze truskawce,

Która rośnie na rabatce.

Jest czerwona i dojrzała,

W pestkach jest maleńkich cała.

Ma poziomkę w swej rodzinie,

I ze smaku w świecie słynie.

Latem są truskawek zbiory –

Możesz robić z nich przetwory –

Soki, konfitury, dżemy,

Delikatne musy, kremy.

Myj owoce, zanim zjesz,

I się zdrowiem swoim ciesz.

W smaku swoim są wprost wyśmienite –

Oczywiście, te umyte.

 

Rodzic pyta: Czego dowiedzieliśmy się o truskawce?. Prezentuje dziecku pojemnik ze świeżymi truskawkami, a także przetwory: dżem truskawkowy, soki truskawkowe. Zachęca dziecko do spożywania owoców sezonowych ze względu na ich walory smakowe i zdrowotne. Dziecko myje truskawki, układa je w miseczkach. Owoce mogą być dodatkiem do śniadania lub drugim śniadaniem.

 

 

2. „Jaka to pogoda?” – naśladowanie ruchem zjawisk atmosferycznych lub czynności z nimi związanych, odczytywanie symboli. Rodzic wykłada piktogramy oznaczające wybrane zjawiska atmosferyczne, dziecko odczytuje symbole, ustala z rodzicem formę ruchu.

 

Słoneczna pogoda – słońce (swobodny bieg)

Słońce za chmurami – częściowe zachmurzenie (stanie w rozkroku, ręce uniesione, skłony tułowia w pozycji czołowej)

Chmury – zachmurzenie (powolny chód)

Chmury i krople – opady deszczu (marsz z daszkiem z rąk nad głową)

Chmury i śnieżynki – opady śniegu (rzucanie się śnieżkami)

Chmura z błyskawicą – burza (kucnięcie, objęcie rękoma kolan)

 

Muzyka do marszu. Dźwięk dzwonka oznacza ukazanie symbolu (można też zrobić pauzę w melodii), rodzic podpowiada dziecku ustaloną formę ruchu. https://soundcloud.com/user-956760406/7-nagranie-muzyki-do-marszu 

 

 

3. „Kalendarz pogody” – rozpoznawanie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznych, rozróżnianie związanych z nimi przyjemnych i nieprzyjemnych emocji, określanie pogody zaobserwowanej za oknem.

Rodzic kładzie przed dzieckiem arkusz białego brystolu mówi: To jest nasz kalendarz pogody, codziennie będziemy obserwować pogodę i zamieszczać odpowiedni symbol, być może trzeba będzie tutaj zamieścić więcej niż jeden. Dziecko określają, jaka jest pogoda tego dnia, np. świeci słońce i wieje wiatr. Następnie za pomocą masy plastycznej przyczepiają odpowiednie piktogramy. Wcześniej ozdabiamy brystol i wspólnie rysujemy tabelkę, na której będziemy naklejać piktogramy.

 

4. „Słońce” – praca z wykorzystaniem W.42 (wyprawka plastyczna), kształtowanie umiejętności konstrukcyjnych, zachęcanie dzieci do podejmowania wyzwań, usprawnianie małej motoryki. Dziecko wypycha wszystkie elementy. W odpowiednich miejscach nacina je samodzielnie lub prosi o pomoc rodzica. Łączy wszystkie elementy według wzoru. Przewleka sznureczki.

 

5. „Dojrzała truskawka” – wyklejanie plasteliną, doskonalenie sprawności manualnej. Dziecko otrzymuje sylwetę truskawki, nakleja je na karton, odrywa malutkie kawałki plasteliny i wykleja pestki owocu, za pomocą wałeczków wyklejają listki truskawki. Resztę truskawki koloruje.

 

 

TĘCZA

Propozycja zajęć dla trzylatków na środa 17 czerwiec 2020r.

 

1. Eksperymenty z kolorami – obserwowanie procesu tworzenia się nowych barw, dostrzeganie odcieni, podawanie nazw kolorów. Na dywanie rozłożona jest folia malarska, biały brystol A2. Rodzic za pomocą atomizera nakłada na brystol kolory podstawowe, zachęca dziecko do obserwacji, co się dzieje, gdy kolory się połączą. Dziecko siada przy stoliku, ma do dyspozycji plastikowe talerzyki, waciki, które rodzic nawilża czystą wodą (za pomocą atomizera), rozwodnione farby w kolorach podstawowych w kubeczkach. Dziecko dużym pędzlem nanosi kolory na waciki, obserwuje efekty tych działań, podaje nazwy kolorów, określa ich nasycenie.

 

2. „Przepis na tęczę” – poznawanie zjawisk atmosferycznych, rozpoznawanie kolorów tęczy, rozwijanie pamięci. Rodzic rozkłada przed sobą biały obrus, pojemniczki z pociętą krepiną w kolorach tęczy (w jednym pojemniku znajduje się krepina w jednym kolorze) i recytuje wiersz:

 

Weź bukiecik polnych wrzosów, (Rodzic rozsypuje łukiem fioletowe skrawki krepiny)

dzbanek chabrowego sosu, (Rodzic rozsypuje łukiem granatowe skrawki krepiny)

szklankę nieba wlej pomału,

garść niebieskich daj migdałów, (Rodzic rozsypuje łukiem niebieskie skrawki krepiny)

dorzuć małą puszkę groszku,

nać pietruszki wsyp (po troszku!), (Rodzic rozsypuje łukiem zielone skrawki krepiny)

włóż pojęcia dwa zielone

i zamieszaj w prawą stronę.

Dodaj skórkę od banana,

łąkę mleczy i stóg siana, (Rodzic rozsypuje łukiem żółte skrawki krepiny)

szczyptę słońca, dziury z serka

i cytryny pół plasterka.

Weź jesieni cztery skrzynki,

zapach świeżej mandarynki, (Rodzic rozsypuje łukiem pomarańczowe skrawki krepiny)

pompon od czerwonych kapci,

barszcz z uszkami (dzieło babci)…

Jeszcze maków wrzuć naręcze

i gotowe… (Rodzic rozsypuje łukiem czerwone skrawki krepiny)

Widzisz tęczę?

 

Rodzic pyta: Z czego w wierszyku powstała tęcza?; Jak naprawdę powstaje tęcza?; Jak nazywają się kolory, które można zobaczyć w tęczy?.

 

3. „Tęczowy taniec” – rozwijanie kreatywności ruchowej, ćwiczenia rozmachowe rąk. Dziecko otrzymuje dwa długie paski krepiny ok. 1,5 m. Porusza się zgodnie z muzyką. Na hasło: Tęcza rysuje zamaszystymi ruchami łuki nad sobą, obserwuje zachowanie się pasków.

 

4. Praca z KP2.38 – pośrednie poznawanie zjawisk przyrodniczych, poszerzanie wiedzy na temat barw. Dziecko podaje nazwy kolorów tęczy, wskazują palcem miejsca nad i pod. Kończy kolorowanie tęczy, rysują kwiaty pod tęczą, a nad tęczą ptaki.

 

5. „Kolory tęczy” – gra matematyczna, przeliczanie w zakresie 1–6, odwzorowywanie zbiorów liczbowych. Na tablicy przyczepione są dwa kartony (jeden dla dziecka, drugi dla rodzica), na każdym jest narysowany łuk tęczy (paski). Na początku każdego paska naklejone jest kółko z odpowiednim kolorem. Przy tablicy leżą tacki z kółkami w kolorach tęczy. Zabawa polega na toczeniu dużej kostki i odczytaniu liczby oczek. Tyle osoba, która rzucała kostką może przyczepić kół do tęczy. Zwycięża ta osoba, która pierwsza zapełni tęczę.

 

BURZA

Propozycja zajęć dla trzylatków na wtorek 16 czerwiec 2020r.

 

1. „Liczymy nasionka” - dzieci siadzi na dywanie. Przed dzieckiem leży tacka z drewnianymi klockami. Rodzic prosi dziecko, aby uważnie posłuchało, ile ziaren posadzi gospodarz w ogrodzie. Uderza w bębenek, liczba uderzeń w zakresie 1–6. Dziecko cicho przelicza, dzieli się wynikiem. Układa przed sobą tyle klocków, ile było uderzeń. Przelicza klocki, dotykając po kolei każdy z nich. Zabawę należy powtórzyć kilkukrotnie.

 

2. „Zjawiska atmosferyczne” – rozwijanie i uwrażliwianie słuchu fizycznego poprzez rozwiązywanie zagadek słuchowych. Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących w czasie burzy. http://www.scholaris.pl/zasob/102305 (Proszę o pobranie nagrania dźwiękowego) Dziecko siedzi na dywanie, rodzic rozkłada ilutsracje przedstawiające zjawiska atmosferyczne, prosi o ciszę, ponieważ aby odgadnąć zagadki, trzeba uważnie słuchać nagrania, a potem dopasować obrazek do usłyszanych dźwięków: deszcz, wichura, burza, grad. Dziecko odgaduje zagadki – słucha uważnie nagrania, w czasie pauzy podaje rozwiązanie, wskazuje symbol danego zjawiska. Potem wraz z rodzicem rozmawia o zjawiskach atmosferycznych. Odpowiada na pytania: Jaką pogodę lubisz najbardziej i dlaczego?; A jaka pogoda według Ciebie jest niebezpieczna i dlaczego?.

 

3. Śpiewanie piosenki z dnia poprzedniego Razem z latem. https://www.youtube.com/watch?v=AHwM17Zw5Gw

 

4. Rodzic pokazuje dziecku fotografie związane z burzą: chmury burzowe, pioruny, zniszczenia powstałe w wyniku uderzenia pioruna. Opowiada, że wiosną i latem często zdarzają się burze. Mówi, jak zachować się w czasie burzy: należy słuchać komunikatów dotyczących pogody i jeśli są ostrzeżenia przed burzą, lepiej zostać w domu; jeśli burza rozpocznie się, gdy będziemy na spacerze, trzeba schować się do jakiegokolwiek budynku, np. sklepu. Jeśli nie ma takiej możliwości, nie można biegać, lepiej chodzić małymi kroczkami albo trzymać nogi złączone i przykucnąć. Niebezpiecznie jest chować się na placu zabaw pod zabawkami, jeśli te mają metalowe elementy, nie wolno stawać pod drzewami lub słupami.

 

 

5. "Burza” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Zrozumienie podstawowej zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy – chowania się do budynku. Rodzic rozkłada w pokoju kilka np. szarfy – to domki, rozkłada je w dowolnie wybranym miejscu. Podczas gry na tamburynie (klaskania) dziecko biega swobodnie, a na hasło: Burza blisko wraca blisko jednego z domków. Na hasło: Burza wchodzi do najbliższego domku.

 

6. „Piorun” – malowanie zygzaków na dużej powierzchni. Dziecko ogląda zdjęcia piorunów, mówi, do czego piorun jest podobny. Rodzic wyjaśnia, że piorun to wyładowanie elektryczne o bardzo dużej mocy – może złamać drzewo, zapalić je, zniszczyć dom. Rodzic wyjaśnia, że pioruny biegną od chmury do ziemi. Dziecko w pozycji stojącej ćwiczy rysowanie piorunów w powietrzu. Następnie dziecko otrzymuje żółtą kredkę i na dużym czarnym arkuszu (brystol A2) kreśli zygzaki z góry do dołu.

 

7. "Syk węża" – zabawa usprawniająca rozwój mowy, wydłużanie fazy wydechowej, utrwalanie nawyku mówienia na wydechu, usprawnianie warg i czubka języka, utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski. Dziecko trzyma w ręce skakankę, ciągnie ją za sobą po linii prostej, falistej, zygzakowatej. Rodzic informuje dziecko, że skakanka to nasz wąż, będziemy syczeć jak te zwierzęta.

Idzie sobie mały wąż.

Idzie i tak syczy wciąż.

s//s, s//s*

Idzie sobie tenże wąż

W stronę lasu, sycząc wciąż.

s//s, s//s*

Syczy, syczy wężyk mały.

W syku jego urok cały.

s//s, s//s*

Nikt nie syczy pięknie tak,

Ani krowa, ani szpak.

s//s, s//s*

Nie potrafi tak ropucha,

Nawet ta brzęcząca mucha.

s//s, s//s*

Twe syczenie, wężu mój,

Też podziwia pszczółek rój.

s//s, s//s*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dziecko powtarza za rodzicem, naśladują syk węża – jak najdłużej na jednym wydechu dwukrotnie wypowiadają z jednakowym natężeniem głosu głoskę s, robiąc jedną pauzę (//), w czasie której na chwilę wstrzymują oddech.

 

KOLORY LATA

Propozycja zajęć dla trzylatków na poniedziałek 15 czerwiec 2020r.

 

1. "Razem z latem" – zapoznanie z piosenką. https://www.youtube.com/watch?v=AHwM17Zw5Gw

 

Chodzi złote lato

w kapeluszu z kwiatów,

w rękach ma latawiec,

biega z nim po trawie.

Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x 2)

Czasem dla ochłody

lato zjada lody.

Zajada je powoli,

gardło go nie boli.

Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x 2)

 

2. „Słońce i deszcz” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło: Słońce prostuje się i wystawia twarz do słońca, unosi ręce; na hasło: Deszcz kuca, zasłania głowę rękoma. Rodzic podaje dziecku kolorowe koła, dziecko kładzie koła w miejscu, w którym padają promienie słoneczne. Koła powinny leżeć w takim miejscu, aby nie przeszkadzały w użytkowaniu pokoju, np. na parapecie, regle, przypięte do tablicy itp. Rodzic pyta: Po czym takie miejsce można rozpoznać?; Jak ono wygląda?. Dziecko odpowiada. W razie niepogody ćwiczenie przekładamy na inny termin. Rodzic zaprasza dziecko do stołu, na stole przygotowane są tacki z kolorami podstawowymi, narzędzia do stemplowania, np. korki, papierowy ręcznik, kartki. Dziecko podaje nazwy kolorów. Stempluje na kartkach, po czym przed nałożeniem nowego koloru wyciera korki w ręczniki. Rodzic zaprasza dziecko do zabaw z kolorami: stemplowanie kolor na kolorze, pokrywanie poprzedniego stempla częściowo innym kolorem. Dziecko podaje nazwy powstałych barw, utrwala swoją wiedzę. Tworzy obrazy nierealne i realne za pomocą stempli.

 

 

Po skończonej zabawie artystycznej rodzic prosi dziecko, aby zaobserwowało swoje koła, które wcześniej kładło w promieniach słońca. Pyta: Czy słońce je oświetla w dalszym ciągu?. Dziecko odpowiada. Do dalszej obserwacji zostają tylko te koła, które nadal są oświetlone przez promienie.

 

3. "Ziarenko” – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, wzrost rośliny. Rodzic pokazuje dziecku ziarenko fasoli i mówi: To małe ziarenko fasoli. Spróbuj się zamienić w tak malutkie ziarenka. Dziecko zwija się w kłębuszek, stara się zwinąć jak najciaśniej. Rodzic mówi: Posłuchaj historii o ziarenku.

 

Małe Ziarenko spało mocno, głęboko pod ziemią. Pewnego razu otworzyło jedno oko, ale

wokół było bardzo ciemno i zimno.

– Eee… Brrrr… Nic ciekawego – poszło spać dalej.

Pewnego wiosennego dnia Ziarenko poczuło, że wokół niego robi się coraz cieplej. Nie wiedziało, skąd to uczucie, ale było ono bardzo miłe. Kolejnego dnia Ziarenko poczuło, że coś je obmywa, a ziemia wokół jest coraz cieplejsza. Zapragnęło więcej i więcej obmywania i ciepła, zaczęło poszukiwać. Wysunęło jedną rękę, a tam brrrrrr zimno, wysunęło drugą rękę w przeciwnym kierunku.

– Ojej, ciepło, tak bardzo chce mi się pić, dużo pić, jeszcze i jeszcze – Ziarenko wyciągało rękę

do ciepła i wody, aż nagle… stało się wokół bardzo jasno. Ziarenko zapłakało.

– Co się stało? Nic nie widzę!

– Przyzwyczaisz się do mego światła – pogłaskało je Słonko swym promykiem.

– Pomożemy ci – szepnął szumiący, ciepły Deszczyk.

 

Rodzic gra na dzwonkach gamę, zachęca dziecko, aby wyprostowało swoje ciało, wyciągnęło ręce do góry i na boki. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat opowiadania, rozdziela treści fikcyjne (uczucia ziarenka) od rzeczywistych (pomoc deszczu i słońca we wzroście rośliny).

Rodzic podaje dziecku zamknięty pojemniczek, np. z jajek niespodzianek. Wewnątrz są nasiona i zwinięty rulonik z wizerunkiem owoców. Dziecko nie otwiera pojemnika, potrząsa nim, ogląda pod światło, zgaduje, co się może mieścić w środku. Ostrożnie wysypuje na plastikowy talerzyk przed sobą, ogląda, rozwija rulonik z papieru, stara się powiązać obrazki z nasionami (nasiona rzodkiewki, marchewki, aksamitki, maciejki, sosny, ogórka i inne). Opisuje swoje obserwacje: nasiona są bardzo małe; nasiona nie przypominają roślin, które z nich wyrosną; nasiona przypominają drobne kamyczki w różnych kształtach; nasiona mają różne kolory itp.

 

4. Praca z KP2.37 – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, zachęcanie do prowadzenia obserwacji przyrodniczych w kąciku przyrody i na podwórku. Dziecko uważnie obserwuje historię wzrostu owocu truskawki. Zwraca uwagę, że truskawka powstaje z kwiatu, rośnie na małym krzaczku. Rodzic w razie konieczności uzupełnia wiedzę dziecka, mówiąc o bardzo ważnej roli pszczół. Opowiada, że mała zielona truskawka stanie się dużą, dojrzałą, czerwoną dzięki wodzie i ciepłym promieniom słońca. Dziecko uzupełnia karty nalepkami, dorysowuje deszcz i koloruje dojrzałe truskawki.

 

5. Sadzenie rzodkiewki – aktywne poznawanie świata przyrodniczego. Rodzic prezentuje dziecku nasiona rzodkiewki umieszczone na papierowej taśmie. Pokazuje, jak posadzić rzodkiewkę w plastikowym kubeczku. Dziecko nakłada do kubeczków ziemię, wkłada kawałek taśmy z nasionkiem, przysypuje ziemią, podlewa. Rodzic pyta dziecko: Jakie warunki trzeba zapewnić, aby z nasiona wyrosła roślina?. Dziecko odpowiada: „Musi świecić słońce i padać deszcz”.

 

6. „Omiń kałużę” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. W pokoju rozłożone są krążki, dziecko spaceruje w rytm muzyki, śpiewa zapamiętane fragmenty piosenki Razem z latem, omija krążki, przechodząc nad nimi. Podczas pauzy dziecko prostuje się, wspina na palce, wystawia twarz do słońca.

 

7. „Promyki słońca” – ćwiczenie wyprostne, usprawnianie małej motoryki poprzez rysowanie linii. Rodzic prosi dziecko, aby zobaczyło, czy koła, które rano rozłożyło w pokoju, w dalszym ciągu są w promieniach słońca. Dziecko obserwuje i opisuje sytuację. Mówi, gdzie jest słońce. Rodzic podaje dziecku kartkę, dziecko układa kartkę pionowo, na górze przykleja słońce – żółte kółko, na dole kartki rysuje ziarenka według własnego pomysłu, a następnie rysuje promyki od słońca do ziarenka. Rodzic zwraca uwagę na kierunek kreślenia: z góry do dołu.

 

 

Tematyka tygodnia: Zwierzęta duże i małe (08 czerwiec-12 czerwiec)

 

 

DUŻY KOT - RYŚ

Propozycja zajęć dla trzylatków na piątek 12 czerwiec 2020r.

 

1. „Gdzie jest kotek?” – zabawa słuchowa, uwrażliwianie słuchu fizycznego, określanie kierunku, skąd dochodzi dźwięk, doskonalenie sprawności grafomotorycznej. Dziecko siedzi na podłodze ma zasłonięte oczy, rodzic miauczy cicho. Zadaniem dziecka jest określenie, z której strony dochodzi dźwięk kota. Następnie rodzic zmienia swoje miejsce i ponownie miauczy, a dziecko próbuje określić skąd dochodzi dźwięk.

 

2. Rodzic ma przed sobą kartkę i ołówek. Czyta wiersz.

 

Rysowanie kota,

Dla chętnego…

To nic trudnego!

Głowa okrągła jak słońce,

Dwa uszka sterczące,

Oczy najpiękniejsze w świecie.

Wąsiska dłuugie, najdłuższe przecież,

Jeszcze tylko trójkątny nosek,

Słodka mordeczka…

I już mam portret koteczka!

 

Dziecko otrzymuje kartkę, kredki i próbuje samodzielnie narysować portret kotka. Koloruje według własnego pomysłu.

 

3. „Koty i kotki” – określanie cech jakościowych i ćwiczenie umiejętności używania tych określeń. Kształtowanie umiejętności porządkowania elementów od najmniejszego do największego i odwrotnie.

 

Rodzic trzyma w ręku kotka-przytulankę i rozmawia z dzieckiem o kotkach: Jakie są kotki?; Za co je lubimy?; Jakie mają zwyczaje?; Jak miauczą?.

 

 

Rodzic rozkłada przed sobą trzy obrazy kotów: kota domowego, żbika, rysia. Przedstawia dziecku zwierzęta i prosi, aby wskazały małego kota, większego i największego. Rodzic opowiada o tym, gdzie te koty mieszkają (żbik i ryś zamieszkują góry zwane Bieszczadami, żbiki mieszkają też w Beskidach, bardzo trudno jest je zaobserwować, bo są bardzo płochliwe. Rysie mieszkają również w Kampinosie). Rodzic pyta, czym się różnią te koty.

 

 

4. „Kotki, koty, kocury” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dziecko w pozycji na czworakach na hasło: Kotek naśladuje kociątko; na hasło Kot naśladuje dorosłego kota; na hasło: Kocur naśladuje drapieżnika np. tygrysa, lwa.

 

5. „Ułóż według wielkości” – dziecko siedzą na dywanie. Rodzic podaje mu kopertę, która zawiera trzy obrazki tego samego obiektu w trzech wielkościach: mały, średni, duży (np. obrazek powiększony na kserokopiarce), dziecko wykłada obrazki, układa je według własnych pomysłów. Rodzic proponuje dziecku, aby zrobiło z obrazkami porządek. Dziecko porządkuje według własnych pomysłów. Rodzic prosi dziecko: Powiedz mi, jak uporządkowałeś / -łaś obrazki: to mały grzebień, to większy grzebień, a to największy grzebień. Ułóż swoje obrazki inaczej. Dziecko układa, a następnie próbuje opisać. Rodzic pyta: Jak możemy jeszcze inaczej uporządkować obrazki?. Dziecko podaje przykłady: duża lampa, mniejsza lampa, najmniejsza lampa.

 

6. Praca z KP2.36 – utrwalenie wyglądu i miejsca zamieszkania tygrysów, ćwiczenia małej motoryki poprzez pracę z plasteliną. Dziecko omawia obrazek na karcie, zwraca uwagę na wygląd tygrysa. Utrwala wiedzę o tygrysach: bardzo niebezpieczne drapieżniki, zamieszkujące Azję, można je obejrzeć w zoo, są kuzynami naszych kotów, ale dużo większymi, mają piękne futro w żółto-czarne pasy. Rodzic prezentuje dziecku, jak z plasteliny uformować cienkie wałeczki i nakleić je na sylwetę tygrysa, motywuje dziecko do wykonania pracy w całości.

 

7. „Dziwne wędrowanie” – ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha z elementem równowagi, wdrażanie do współpracy. Dziecko dobiera się w parę z rodzicem. Kładą się na plecach na podłodze naprzeciwko siebie, unoszą nogi i dotykają stopami stopy osoby naprzeciwko, zaczynają pedałować. Chwilę odpoczywają i ponownie pedałują.

 

Następnie trzymają się za ręce, każde z nich jedną nogę wkłada do szarfy. Przesuwają się razem, starając się nie zgubić szarfy. W ćwiczeniu należy zmieniać nogę poprzez odwrócenie się.

 

GADAJĄCY PTAK – PAPUGA

 

Propozycja zajęć dla trzylatków na środę 10 czerwiec 2020r.

 

 

1. „Wąż” – usprawnianie małej motoryki, kreślenie linii ciągłych nieregularnych. Rodzic recytuje wiersz L.J. Kerna.

 

Idzie wąż wąską dróżką,

Nie porusza żadną nóżką.

Poruszałby, gdyby mógł,

Lecz wąż przecież nie ma nóg.

 

Dziecko kreśli drogę węża palcem na różnych powierzchniach (po dywanie, podłodze, stole, regale, oknie). Otrzymuje papier pakowy przycięty w długie pasy, które są wąską dróżką węża. Rodzic prosi dziecko, by namalowało flamastrem, jak idzie wąż (linia falista, prosta, zygzak).

 

2. „Kolorowe papugi” – zapoznanie z wyglądem i zwyczajami papugi. Utrwalenie znajomości kolorów podstawowych. Rodzic prezentuje dziecku zdjęcia wybranych papug: ary, nimfy, żako, kakadu, barabandy, papużki nierozłączki. Dziecko i rodzic prowadzą swobodną rozmowę o wyglądzie papug, zwracają uwagę na ich ubarwienie (dziecko stara się podawać nazwy kolorów), dzioby, naturalne miejsce zamieszkania. Rodzic opowiada, że papugi, które żyją w naszych domach lub w zoo muszą być chronione w klatkach bądź zamkniętych pomieszczeniach, duże klatki nazywają się woliery. Rodzic wysypuje na dużą tacę pokarm dla papug. Rodzic podaje nazwy nasion, dziecko zalicza papugi do zwierząt roślinożernych.

 

3. „Ara – porozmawiaj z nami zaraz” – wdrażanie do wyraźnego mówienia. Rodzic zwraca dziecku uwagę na umiejętności papug. Rodzic z dzieckiem zastanawia się: Co potrafi robić papuga?. Odpowiedzi szukają w wierszyku J. Brzechwy.

 

„Papużko, papużko,

Powiedz mi coś na uszko.”

„Nic nie powiem, boś Ty plotkarz,

Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz.”

 

Rozmowa na temat umiejętności papug. Rodzic proponuje dziecku zabawę. Do zabawy są potrzebne ilustracje różnych obiektów, których nazwy mają prostą budowę fonetyczną (nie posiadają grup spółgłoskowych, głosek rzędu szumiącego; sz, ż, cz, dż i r), np. wazon, koń, lama, telefon, ołówek, buty, oko, ucho, nos, las, lew, papuga, osioł, tukan, woda, taca, pies, kot, rogalik, sok, pani, pan, pędzel, kanapa, fotel. Potrzebne jest także kontur klatki dla ptaków. Rodzic trzyma kontur klatki dla ptaków na wysokości twarzy. Dziecko losuje obrazek. Podchodzi do rodzica-papugi i mówi: „Ara, porozmawiaj z nami zaraz. Powiedz…” (podaje nazwę tego, co jest przedstawione na obrazku). Papuga powtarza, po czym następuje zamiana ról. Rodzic zwraca uwagę, aby dziecko powiedziało bardzo wyraźnie tę nazwę.

 

4. „Papuga” – praca plastyczna z wykorzystaniem barw podstawowych, obserwowanie efektów plastycznych, doskonalenie umiejętności posługiwania się pędzlem. Dziecko otrzymuje kartkę z wyciętym konturem papugi (bez dzioba), przymocowanym do kartki spinaczami. Za pomocą pędzla posuwistym ruchem nanosi farbę od brzegu konturu do środka, kolory mogą się łączyć ze sobą, tworzyć efekty plastyczne. Rodzic delikatnie odpina spinacze, zdejmuje pierwszą kartkę, na drugiej prezentuje się kolorowa papuga, dziecko podziwia powstałe efekty kolorystyczne, przykleja swojej papudze dziób i oczy, rysuje flamastrem nogi.

 

 

 

Z WIZYTĄ W ZOO

Propozycja zajęć dla trzylatków na wtorek 09 czerwiec 2020r.

 

1. „Masażyk zoo” – przełamywanie bariery dotyku.

 

Tutaj w ZOO jest wesoło,

Tutaj małpki skaczą w koło, (skoki dłonią po okręgu)

Tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskanie pleców wewnętrzną stroną dłoni)

Biegną zebry niczym konie, (lekkie stukanie dłońmi zwiniętymi w pięści)

Żółwie wolno ścieżką kłapią, (powolne lekkie przykładanie dłoni za dłonią do pleców)

W wodzie złote rybki chlapią, (pocieranie pleców raz wewnętrzną, raz zewnętrzną stroną dłoni)

Szop pracz, takie czyste zwierzę,

Ciągle sobie coś tam pierze. (pocieranie dłońmi pleców)

Struś dostojnie w koło chodzi,

Spieszyć mu się nie uchodzi, (powolne kroczenie po plecach dwoma palcami)

A w najdalszej części zoo,

Dwa leniwce się gramolą, (wolne przesuwanie dłoni z góry do dołu, z boku ku środkowi pleców)

Wolno wchodząc na dwa drzewa,

Gdzie się każdy z nich wygrzewa, (zatrzymanie dłoni)

I zapada w sen głęboki…

 

Dziecko dobiera się w parę z rodzicem, rodzic kładzie się na brzuchu. Dziecko masuje i rozgrzewa swoje ręce, pocierając dłoń o dłoń. Wykonują masaż zgodnie z instrukcją rodzica. Później następuje zamiana ról.

 

2. Dziecko przegląda prasę dziecięcą i książki, wyszukuje ilustracje zwierząt, które można spotkać w zoo. Podaje ich nazwy, rozmawia na temat pochodzenia zwierząt. Rodzic pomaga w uzupełnieniu wiedzy, korzystając z dziecięcych encyklopedii zwierząt i Internetu. Zwraca uwagę na źródła wiedzy o zwierzętach: czasopisma, książki, zoo.

 

3. Wirtualna wizyta w Opolskim Ogrodzie Zoologicznym – prezentacja multimedialna online. Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt mieszkających w zoo. Oglądanie zdjęć zwierząt, poznanie ciekawostek na temat ich życia: zwyczajów, pokarmu, wielkości, historii (https://www.opole.pl/wirtualne-spacery/zoo_prezentacja/index.html).

 

Rodzic rozkłada duży arkusz papieru w jednolitym kolorze (np. brystol A6). Wokół za pomocą klamerek są przypięte ilustracje zwierząt, widoczny jest tylko fragment zwierzęcia (tygrysa, lwa, papugi, słonia, osła, strusia, szympansa, tukana, pingwina, żyrafy), o wielkości fragmentu decyduje rodzic znający możliwości i wiedzę dziecka.

 

 

Dla ułatwienia zadania rodzic zadaje dziecku pytania: Jakie zwierzę ma długą szyję?; Jakie zwierzę jest w paski?; Jakie zwierzę ryczy?; Jakie zwierzę znosi duże jajka?; Jakie zwierzę jest rude?; Jakie zwierzę potrafi naśladować mowę człowieka?; Jakie zwierzę ma ogromny dziób?; Jakie zwierzę ma ogromne uszy?; Jakie zwierzę jest ptakiem, a nie potrafi latać?; Jakie zwierzę lubi banany?; Jakie zwierzę woła i-a, i-a?. Dziecko z pomocą pytań odgadują zwierzęta. Każde odkryte zwierzę jest odpinane od kartki, prezentowane w całości i za pomocą klamerki zawieszane na lince. Dziecko tworzy wystawę zwierząt, które mogą zamieszkiwać zoo.

 

4. „Parada zwierząt” – dziecko stoi na dywanie wraz z rodzicem za pomocą wyliczanki wybiera zwierzę, które będą naśladować. Wyliczanka (dziecko wylicza, skandując i dotykając po kolei sylwet zwierząt):

 

Na me oczy.

Na me uszy.

Teraz w sali się poruszy… słoń, osioł itd.

 

Dziecko proponuje sposób naśladowania zwierząt.

 

5. „Grzywa” – usprawnianie małej motoryki, napięcia mięśni dłoni, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko siedzi na dywanie, otrzymuje pięć klamerek, prawą ręką przyczepiają klamerki do rękawa lewej ręki i odwrotnie. Tworzy grzywę konia, porusza ręką, sprawdza, jak grzywa się rusza.

 

6. „Lew” – praca konstrukcyjna z wykorzystaniem W.41. Dziecko wypycha elementy lwa, nakleja

włóczkę (grzywa, ogon) oraz łączy poszczególne elementy. Rodzic pomaga w nacinaniu miejsc łączenia.

 

7. „Konie” – zabawa z elementem podskoku. Dziecko wraz z rodzicem dobierają się w parę, para ma skakankę. Dziecko i rodzic w parze tworzą zaprzęg (skakanka wokół klatki piersiowej, pod pachami dziecka). Zaprzęg rusza, woźnica kieruje jazdą konia, reguluje jej szybkość: wio, prrr. Później następuje zamiana ról.

Następnie kilka skakanek rozłożonych jest na dywanie, dziecko-konik poruszaja się, kląskając. Omija skakanki, unosząc wysoko kolana, na uderzenie bębenka (klaśnięcie w dłonie) pokonuje skokiem przeszkodę-skakankę.

 

MIESZKAŃCY  POLSKICH  LASÓW

Propozycja zajęć dla trzylatków na poniedziałek 8 czerwiec 2020r.

1.Słuchanie wiersza pt. "Może zobaczymy" H. Bechlerowa.

 

Może zobaczymy

 

Idźmy leśną ścieżką

Cicho, cichuteńko.

Może zobaczymy

Sarniątko z sarenką.

Może zobaczymy

Wiewióreczkę małą.

Jak wesoło skacze

z gałęzi na gałąź.

I niech nikt po lesie

Nie gwiżdże, nie woła-

Może usłyszymy

Pukanie dzięcioła.

A może zaśpiewa

Między gałązkami

Jakiś mały ptaszek,

Którego nie znamy.

I  będzie nas witał

Wesoło piosenką.

Tylko idźmy lasem

Cicho, cichuteńko.

2.Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza. Rodzic pyta:

  -O jakim miejscu jest mowa w wierszu?

  -Jak należy się w tym miejscu  zachować?

  -Dlaczego powinniśmy być tam cicho?

  -Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?

Następnie rodzic rozkłada ilustracje zwierząt: dzika, sarny, jelenia, zająca, sowy, lisa, wilka. Każda ilustracja jest podzielona na dwie części. Dziecko składa obrazki zwierząt, podaje nazwy. Rodzic uzupełnia wiedzę dziecka. 

Drapieżniki: lis rudy z pięknym ogonem zwanym kitą; wilk- bardzo podobny do dużego psa, żyje w stadzie,sowa- żywią się innymi  zwierzętami.

Roślinożerne: dzik, sarna, jeleń, zając- żywią się roślinnym pokarmem (listkami, młodymi pędami, trawą, jagodami, żołędziami ).

 

3."Wędrówka do lasu"-zabawa naśladowcza.

Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę do lasu. Idąc, mówi rymowankę:

Domem zwierząt jest ten las

Cichuteńko już być czas.

Można włączyć leśną muzykę relaksacyjną (szum drzew, śpiew ptaków). W czasie zabawy dziecko wykonuje różne czynności (np.stawia duże kroki, żeby ominąć mech, idzie na palcach i rękoma odgarnia gałęzie, idą jedno za drugim po wąskiej ścieżce, przeskakują przez strumyk ), a także naśladują zwierzęta, które słyszą (dziki- dziecko chodzi na czworakach, węszy i chrumka, ptaki w tym dzięcioł- dziecko macha rękoma, biega na palcach, gdy usłyszy dzięcioła, stuka w podłogę, jelenie- dziecko powoli porusza się w pozycji na czworakach, wyciąga głowę w górę). Powrót z lasu: dziecko wędrując po pokoju, zbiera szyszki jako pamiątki z lasu.

 

4." Wiewiórki do dziupli"-zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko swobodnie biega, skacze przy dowolnej muzyce. Na hasło: "wiewiórka do dziupli" dziecko  wraca do wyznaczonego miejsca- dziupli.

 

5. Praca z  KP2.35. Potrzebne będą: kredki. Dziecko wyszukuje ukryte zwierzęta: sowę, dzika,lisa, sarnę, zająca. Podaje ich nazwy, przelicza i odpowiednio koloruje; można także pokolorować las.

 

Tematyka tygodnia: Dzień Dziecka (01 czerwiec - 05 czerwiec)

 

NASZE PRAWA

Propozycja zajęć dla trzylatków na poniedziałek 01 czerwiec 2020r.

 

1. „Nasze zabawki” – kształtowanie umiejętności klasyfikowanie ze względu na jedną lub dwie cechy:

 

– „Zabawki” – zabawa ruchowa naśladowcza. rodzic mówi:

 

Co to za zabawka:

kół ma bez liku

i pędzi jak na wyścigu. (dzieci naśladują samochody, swobodny bieg, ręce ułożone tak, jakby trzymały kierownice);

 

Co to za zabawka:

choć nie płacze wcale,

raz zakładasz jej pieluszkę, a raz korale. (dzieci naśladują lalki – marsz na sztywnych nogach);

 

Co to za zabawka:

lubi grać w nogę, lubi grać w rękę,

gdy chcesz ją złapać, ucieka prędko. (dzieci naśladują piłeczki: podskoki obunóż, uginanie kolan).

 

– „Nasze zabawki” – rodzic prosi dziecko, aby wzięło kilka zabawek i usiadło na dywanie.

Dziecko opowiada o przyniesionych zabawkach. Rodzic kładzie na dywanie obręcz: Zapraszam do domku-obręczy zabawki:

(jedna cecha) w kolorze czerwonym / duże / małe / te, które mają głowę / do układania;

 

(dwie cechy) małe i z kołami / małe do układania / duże i plastikowe / miękkie i brązowe.

 

Dziecko za każdym razem odkłada zabawki do obręczy, zwraca uwagę, czy zabawka spełniła kryteria wymienione przez rodzica gdy zabawa przebiega płynnie, kryteria może podawać dziecko.

 

2. "Zabawa – nasze prawo" – zapoznanie z wierszem. Rodzic czyta utwór.

 

Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

Z kolegami albo sami,

bez zabawek, z zabawkami,

czy w mieszkaniu, czy na dworze,

każde z nas się bawić może.

Kto się bawi, ten przyznaje,

że zabawa radość daje,

i czas przy niej szybko leci,

więc się lubią bawić dzieci.

 

Rodzic pyta: Co dzieci lubią robić?; Czym jest zabawa?; W co ty lubisz się bawić?; Z kim lubisz się bawić?. Rodzic mówi: Każde dziecko ma swoje prawa. Co to znaczy mieć prawo do zabawy? (burzamózgów).

 

Co to są prawa dziecka? Janusz Korczak powiedział kiedyś: „Nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek, tylko że jeszcze mały...”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem. W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest ona w art. 30 (w: http://brpd.gov.pl/prawa-dziecka).

 

Rodzic mówi: Oto Twoje prawa. Pokazuje dziecku planszę edukacyjną lub tworzy planszę razem z dzieckiem, naklejając obrazki przedstawiające: rodzinę, zabawę, wizytę u lekarza, serce, uczące się dziecko, grupę zaprzyjaźnionych dzieci. Dziecko opowiada o swoich prawach na podstawie ilustracji.

 

 

3. „Moja zabawa” – zabawa rytmiczna z tekstem:

 

Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

 

Dziecko wyklaskuje tekst, wytupuje, idąc w kole, mówi tekst cicho i głośno, szybko i wolno, na wydechu, z pozycji kucznej, zaczyna cicho, powoli wstaje, kończy w pełnym wyproście głośno.

 

4. „Tomek zaprasza do zabawy” – rodzic czyta dziecku list od Tomka (należy wspomnieć, że list został przekazany rodzicom, przez Panie z przedszkola, ponieważ nie mogą razem bawić się w przedszkolu):

 

„Cześć, Przedszkolaki,

dobrze znowu być troszkę z Wami, bardzo lubię zabawy w Waszym przedszkolu, np. fajne są

kolorowe, duże klocki, z których można postawić wielki mur, albo układanka z samochodem,

trochę tam za dużo elementów, ale na pudełku samochód jest dla mistrza. Dzisiaj jest Wasze

święto, życzę Wam, abyście zawsze radośnie się bawili. Z okazji Dnia Dziecka mam dla Was

kilka pomysłów na zabawę, wszystko przekazałem Waszej Pani. Bawcie się wesoło.

Machaczki łapaczki Tomek”

 

Rodzic zaprasza dziecko do wspólnej zabaw:

 

– „Kostka lodu” – dziecko i rodzic otrzymują plastikowy kubeczek z kostką lodu, zabawę wygrywa ta osoba, która poprzez swe kreatywne działania sprawi, że jego kostka rozpuści się

najszybciej.

 

– „Wyścigi w kartonowych butach” – dziecko i rodzic mają na nogach kartonowe pudełka (pudełka po dziecięcych butach, ich dolna część z nacięciem, przez które można wsunąć stopę). Zabawa polega na pokonaniu toru przeszkód: slalom, przejście po krążkach, przejście nad linkami.

 

 

– „Bączki z guzików” – dziecko i rodzic otrzymują duży guzik. Na twardej powierzchni wprawiają guzik w ruch obrotowy – tak jak bączki. Wygrywa ta osoba, której guzik najdłużej się kręcił.

 

– „Łaskotki” – dziecko i rodzic dobierają się w parę, każde z nich ma piórko w prawej ręce. Trzymając się za lewe ręce, łaskoczą się wzajemnie po twarzach. Zwracamy uwagę na delikatność w zabawie.

 

– „Banieczki z pięści” – dziecko zanurza dłoń w płynie do baniek, zwijają dłoń w luźną pięść i dmuchają.

 

5. „Co do czego pasuje?” – tworzenie własnych kolekcji, klasyfikowanie według podanej cechy. Rodzic rozkłada bardzo dużo obrazków przedstawiających artykuły spożywcze, ubrania i zwierzęta. Rodzic prosi dziecko, aby wybrały obrazki, które do siebie pasują (minimum trzy). Przeznaczony czas na zabawę to 3-5 minut. Dziecko prezentuje swoje wybory i opowiada o swoich kolekcjach.

Rodzic rozkłada trzy obręcze na dywanie, przy jednej jest przymocowany obrazek talerza, przy drugiej – szafy, przy trzeciej – napis zoo. Mówi: Popatrz na swoje obrazki: gdzie one będą pasowały?. Dziecko tworzy kolekcje w oparciu o pojęcia nadrzędne: coś do jedzenia, ubrania, zwierzęta.


 

NASZE  OBOWIĄZKI

Propozycja  zajęć dla dzieci trzyletnich na wtorek 2 czerwiec 2020r.

 

1. Zabawa na powitanie pt."Pokaż proszę"

 

    POKAŻ  PROSZĘ

    pokaż proszę gdzie masz oczy,

    gdzie masz uszy,

    a gdzie nos,

    pokaż rękę,

    pokaż  nogę,

    gdzie na głowie rośnie włos?

    podnieś rękę

    tupnij nogą

    kiwnij głową "tak" lub "nie"

    klaśnij w ręce

    skocz do góry

    i uśmiechnij się!

 

2. " Moja dzisiejsza zabawa to..."

    Można przygotować ilustracje przedstawiające lepienie z ciastoliny, malowanie farbami,         układanie klocków, zabawę lalką, gry i układanki.

    Rodzic proponuje rodzaj zabawy, a dziecko dokonuje wyboru zabawy według własnych       zainteresowań. Rodzic podkreśla, iż zabawa zostanie przerwana np. dzwoneczkiem.

 

3. "Nasze obowiązki".Rodzic prosi, aby dziecko zrobiło lornetkę z dłoni, przyłożyło ją do oczu i rozejrzało się wokół. Następnie rodzic pyta:

Jakie zmiany w pokoju można zauważyć? Rodzic przypomina, że odkładanie zabawek po skończonej zabawie to jest dziecka obowiązek. Następnie pyta:

-Co to jest obowiązek?

-Jakie masz jeszcze obowiązki?

-Jakie masz obowiązki w domu?

Rodzic prosi dziecko, aby  zaśpiewało zaśpiewankę- zachęcankę do sprzątania zabawek.

Na porządek sposób mam,

Lalki tu, klocki tam (x2)

Jest to sposób doskonały

kłaść je tam, gdzie wcześniej stały.

Na porządek sposób mam

Lalki tu, klocki tam!

Dziecko sprząta i odkłada wszystko na swoje miejsce.

 

4."Tańczący balonik".Do zabawy potrzebny będzie balonik. 

Przy muzyce np. P. Czajkowskiego: Marsz z baletu Dziadek do orzechów dziecko stojąc podbija balonik starając się nie ruszać z miejsca.

 

5."Cyrkowa parada"-zabawa naśladowcza.

    Dziecko porusza się w rytm muzyki. Na hasło: Do sali wraca cyrkowa parada, idą        gimnastyczki ( chód na palcach), niedźwiedzie ( ciężki chód), klauni (machanie rękoma,    śmieszne minki), konie (marsz z uniesionymi kolanami).

 

6. Praca z KP2.33. Potrzebne będą: kredki. Rodzic prosi, aby dziecko wskazało balony z      długimi i krótkimi sznurkami.Dziecko odpowiednio koloruje balony i przelicza te z   krótkimi sznurkami, te z długimi, oraz wszystkie.

 

 

 

 

WSPÓLNIE SIĘ BAWIMY

Propozycja zajęć dla trzylatków na środę 03 czerwiec 2020r.

 

1. "Brzydkie zwierzę" – praca malarska inspirowana wierszem D. Wawiłow. Rodzic recytuje wiersz.

 

Jak mi ciocia albo wujek

Piękne farby podaruje,

Namaluję na papierze

Takie brzydkie, brzydkie zwierzę…

To jest pomysł do niczego!

Lepiej maluj coś ładnego!

Nie chcesz?... Czemu?... Nie rozumiem…

Bo ładnego ja nie umiem!

 

Rodzic pyta: Jakie zwierzę namaluje bohater wiersza?; Jak może wyglądać brzydkie zwierzę?; Co może myśleć o sobie brzydkie zwierzę?. Po rozmowie rodzic zaprasza do namalowania brzydkiegozwierzęcia. Na stole przygotowane są farby, pędzle i woda w kubku. Rodzic pomaga dziecku w ustaleniach, konsultuje pomysły.

 

2. „Zburzymy wieżę” – zabawa ruchowa z elementem rzutu do celu i konstruowania. Dziecko staje się rzucającym, a rodzic budowniczym. Budowniczy buduje wieżę z kartonów (pudełka po butach). Oczekujący na rzucanie kibicuje, wyklaskując:

 

Pudełko pod,

pudełko nad,

będzie wieża

na sto dwa.

 

Na sygnał Start rzucający celuje w wieżę woreczkami (lub małymi pluszakami). Konstruktor zbiera woreczki i następuje zamiana ról.

 

3. „Wzory” – zabawa sensoryczna, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko otrzymuje tacę z kaszą manną, na stole leżą wzory do odwzorowania, np. linia pozioma, pionowa, ukośna, dwie linie poziome, pionowe, ukośne, krzyżyk, V, O, U, T, A, C. Dziecko wskazującym palcem rysuje wybrany wzór, po czym rozprowadza na tacce na nowo kaszę mannę i rysuje kolejny wzór. Może także nastąpić zamiana ról z rodzicem. Dodatkowo rodzic może wymyślić jakiś inny wzór, o którym mówi dziecku, a ono je rysuje, po czym następuje zamiana ról. Dziecko może również kreślić wzory pędzlem. Rodzic zwraca uwagę na prawidłowy chwyt.

 

4. „Kotki i piłeczki” – zabawa z elementem czworakowania. Dziecko otrzymuje miękką piłeczkę, dziecko naśladuje kota: w pozycji na czworakach bawi się piłką, toczy ją przed sobą; kładzie się na grzbiecie, toczy piłkę pomiędzy łapkami; wykonuje koci grzbiet, gdy piłka jest pod nim, przeciąga się; siedzi na piętach, opiera dłonie o piłkę, przesuwa piłkę jak najdalej od siebie, ciągle ją trzymając.

 

5. Karta pracy "Baloniki" - dziecko koloruje baloniki według wzoru. 

  

 

 NASZE MARZENIA

Propozycja zajęć dla dzieci trzyletnich na czwartek 4 czerwiec 2020r.

 

1.Słuchanie wiersza pt. " Dyzio marzyciel" J. Tuwima

 

Dyzio marzyciel

 

Położył się Dyzio na łące,

Przygląda niebu błękitnemu

I marzy...

Jaka szkoda, że te obłoczki płynące

Nie są z waniliowego kremu...

A te różowe, że to nie lody malinowe.

A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek...

I szkoda, że całe niebo

Nie jest z tortu czekoladowego...

Jaki piękny byłby wtedy świat.

Leżałbym sobie, jak leżę,

Na tej murawie świeżej,

Wyciągnąłbym tylko rękę

I jadł... i jadł....i jadł....

 

2. Rozmowa z dzieckiem na  temat treści wiersza . Rodzic pyta:

   - Co robił  Dyzio na łące?

   -O czym marzył?

   -Co innego mogą przypominać chmury?

   -O czym ty marzysz?

   Następnie dziecko otrzymuje watę i niebieską kartkę. Rodzic prosi dziecko, aby ułożyło marzenia z waty jak chmury na niebie.

 

3." Poszukiwacze skarbów".

    Do zabawy potrzebne będzie pudełko, skarby do pudełka, gazeta.

   Rodzic wypełnia pudełko kulkami z gazety, wśród kulek ukrywa skarby ( np. przybory do malowania: pędzel gruby i cienki, farba w zamkniętym kubeczku, farba w tubce, warzywa: marchew, buraczek, pietruszka: przybory do mycia: mydło w kostce, szczoteczka do zębów, pasta, drobne zabawki: samochodziki, klocki, mały pluszaczek, owoce ).

Zadaniem dziecka jest odszukanie skarbów w pudełku. Dziecko układa skarby, podaje nazwy przedmiotów.

 

4."Parking"-zabawa bieżna.

Dziecko swobodnie biega przy dowolnej muzyce.

Na hasło: "parking" dziecko zatrzymuje się.

 

5. Praca z KP2.34. Potrzebne będą: kredki.

   Dziecko rysuje w chmurze wybrane marzenie Dyzia ( na podstawie wcześniej

   wysłuchanego wiersza ).

 

 

DZIECI NA ŚWIECIE

 

Propozycja zajęć dla trzylatków na piątek 05 czerwiec 2020r.

 

 

1. „Nowa koleżanka” – kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania czytanego przez rodzica. Wdrażanie do szanowania innych bez względu na kulturę, tradycję i wygląd.

 

Posłuchajcie, co się stało, kiedy byłam dzisiaj w przedszkolu! Nie zgadniecie! Mamy nową koleżankę. Przyjechała do nas z bardzo, bardzo dalekiego kraju, choć Tomek uważa, że wcale nie! Że ta koleżanka przyszła do nas wprost z kolorowej bajki z obrazkami. Zresztą sami osądźcie. Rano siedzieliśmy wszyscy grzecznie w kole i słuchaliśmy, jak nasza pani opowiada bardzo śmieszną historię o misiu, który jadł konfitury. Nagle drzwi się otworzyły i stanęła w nich pani dyrektor. Pani dyrektor trzymała za rękę małą ciemnowłosą dziewczynkę, która chyba troszkę się wstydziła, bo miała pochyloną głowę tak, że grzywka zasłaniała jej twarz, a kitki znad uszu sterczały pionowo w górę. Na plecach miała bardzo kolorowy plecak, a w ręku lalkę.

– To jest wasza nowa koleżanka – powiedziała pani dyrektor. – Bądźcie dla niej szczególnie mili, bo przyjechała do nas z bardzo daleka. Z samych Chin. Ma na imię Różyczka, tak przynajmniej można przetłumaczyć jej imię, i od dzisiaj będzie chodziła do nas do przedszkola. – Ojej – zdziwił się Wojtek – z samych Chin? To strasznie daleko, chyba dalej, niż mieszka mój dziadek.

– A gdzie mieszka twój dziadek, Wojtku? – spytała pani dyrektor.

– W Anglii – z dumą odpowiedział Wojtek.

– Chiny są dalej niż Anglia i trzeba podróżować w zupełnie inną stronę – powiedział Maciej. Maciej zawsze wszystko wie i jest bardzo mądry. Umie podobno nawet napisać swoje imię. Różyczka tymczasem podniosła głowę i wszyscy zobaczyliśmy, że ma okrągłą buzię i niesamowite skośne oczy. Zobaczyliśmy też, że lalka także miała skośne oczy i okrągłą buzię.

– Ojej! – jęknął Tomek – ona jest chyba z jakiejś bajki! Mam taką książkę w domu. Tam są bajki z całego świata i tam jest obrazek z taką samą dziewczynką.

– No coś ty – powiedział Wojtek – dziewczynka z bajki nie mogłaby chodzić do naszego przedszkola.

– A do jakiego? – spytałam.

– Do bajkowego – powiedział Wojtek bardzo pewny siebie.

Kiedy tylko pani ogłosiła czas zabawy, podeszła do mnie i powiedziała:

– Tolu, bardzo proszę żebyś się zaopiekowała Różyczką – powiedziała – pokaż jej zabawki i książeczki.

– Dobrze, proszę pani – powiedziałam i od razu podeszłam do nowej koleżanki.

– Cześć, jestem Tola – przedstawiłam się. – Chcesz się z nami pobawić?

– Cześć! – krzyknął, podbiegając do nas, Tomek – Czy ty jesteś z bajki? Ja mam na imię Tomek i jestem rycerzem. Takim, co walczy ze smokami i ratuje księżniczki. A czy ty jesteś księżniczką? Różyczka popatrzyła na niego i odpowiedziała szybciutko w jakimś zupełnie nieznanym języku.

– I co teraz? – zmartwił się Tomek. – Nic nie rozumiem. Ona mówi po chińsku, a ja nie znam chińskiego. Nawet Maciek nie zna.

– Ale mnie zrozumiesz – szepnęła porcelanowa lalka – przecież ty znasz język zabawek. A język zabawek jest taki sam na całym świecie. I lepiej nie opowiadaj Różyczce, że walczysz ze smokami! U nas smoki są dobre i nikt z nimi nie walczy!

– Dobre smoki? – Tomek zrobił wielkie oczy. – Czy wy jesteście z bajki?

– Oczywiście, że nie – zaśmiała się lalka – jesteśmy z daleka, z Chin, a teraz będziemy mieszkać z wami w Polsce. Rodzice Różyczki prowadzą tu restaurację z chińskim jedzeniem.

– O! Chińskie jedzenie – ucieszył się Wojtek – tata mnie kiedyś zabrał do takiej restauracji. To było pyszne. Tylko że trzeba było jeść pałeczkami.

– Pałeczkami? – zdziwiłam się – jak to pałeczkami?

– Zwyczajnie – powiedział Wojtek – masz dwa patyczki i nimi jesz jak widelcem.

– I umiałeś tak jeść?

– No nie! – strapił się Wojtek. – Zresztą widelcem też nie do końca umiem.

– Wiecie co, w tych Chinach jest zupełnie inaczej niż u nas! – zadecydował Tomek. – Jedzą pałeczkami i mają dobre smoki. Dziwne to wszystko. Różyczka znowu powiedziała coś bardzo szybko i wyjęła z plecaka album ze zdjęciami. Usiedliśmy na dywanie, a dziewczynka zaczęła pokazywać nam te zdjęcia i tłumaczyć coś w swoim języku.

– To jest miejsce, z którego przyjechaliśmy – powiedziała porcelanowa lalka – to są Chiny.

A na tych zdjęciach była ulica zupełnie taka jak u nas, tylko nie było tylu samochodów, za to mnóstwo rowerów i motocykli. I był dom podobny do mojego, tylko miał więcej pięter. Było też przedszkole takie samo jak u nas, tyko wszystkie dzieci były podobne do Różyczki i nawet pani była do niej podobna. Było też ZOO, a w nim śmieszne biało-czarne misie. Było też zdjęcie święta obchodzonego na ulicy i był tam wielki kolorowy smok! Zupełnie inny niż te z naszych bajek.

– Wiecie co? – powiedział Wojtek cicho. – W tych Chinach jest wszystko inne, a jednak bardzo podobne. Takie same domy i przedszkola, i dzieci.

Na ostatnim zdjęciu było dwóch starszych ludzi. Siedzieli na ławce przed domem. Byli trochę dziwnie ubrani, ale uśmiechali się i machali rękami.

– To dziadek i babcia Różyczki – szepnęła porcelanowa lalka – zostali w Chinach i ona bardzo za nimi tęskni.

I rzeczywiście, dziewczynka przestała nagle mówić i bardzo posmutniała. Wyglądała tak, jakby miała się zaraz rozpłakać.

– Nie martw się – powiedziałam i objęłam Różyczkę – jeśli będziesz bardzo tęsknić za babcią i dziadkiem, pojedziemy do moich. Podzielę się nimi z tobą. Też są bardzo mili!

I choć pewnie mnie nie zrozumiała, to jednak przestała się smucić i znowu zaczęła coś szybko

mówić, pokazując palcem to na mnie, to na Tomka i Wojtka.

- Ależ oczywiście! – odparłam po polsku – będziemy się z tobą bawić i zostaniemy przyjaciółmi.

- Skąd wiedziałaś, o co jej chodzi? – spytał Tomek. – Przecież nie znasz chińskiego.

– Ale znam inne dzieci – powiedziałam – a dzieci wszędzie są takie same. Chcą się bawić i mieć przyjaciół.

Różyczka z przejęciem pokiwała głową. Dzieci wiele jest na świecie, więc kolegów można mieć w każdym kraju, w którym chcecie, tylko trzeba tego chcieć.

 

Rodzic pyta: Kto przyszedł do przedszkola Toli i Tomka?; Czy Różyczka była z naszego kraju?; Czy przyjechała z daleka?; Czy dzieci rozumiały język, w jakim mówiła?; Czy wyglądała tak samo jak inni?; Co było w niej podobnego do nas?; Za kim tęskniła?; Czy koniecznie trzeba rozumieć inny język, żeby się razem bawić?.

 

 

2. Zestaw ćwiczeń ruchowych.

 

– „Celowanie” – rodzic ustawia na środku dużą piłkę (najlepiej cięższą). Metr od niej rysuje linię, na której staje dziecko. Dziecko otrzymuje woreczek gimnastyczny, którym stara się trafić

w piłkę. Po trzech próbach dziecko rzuca z większej odległości.

 

– „Wzajemne wsparcie” – dziecko siedzi na podłodze. Rodzic turla piłkę wokół dziecka, które podpiera się rączkami z tyłu i podnosi nogi do góry, by piłka swobodnie przeturlała się pod nogami.

 

3. „Kwiat z naszych dłoni” – praca z wykorzystaniem W.40. Rodzic kładzie na stole koło w jednym kolorze i mówi: To kwiat wszystkich dzieci z całego świata. Czego mu brakuje? Zrobimy kolorowe płatki z odbić twoich dłoni. Dziecko wypycha sylwety dłoni, odrysowuje ją kilka razy na kartce papieru, następnie wycina je z pomocą rodzica, po czym maluje swoją dłoń farbą za pomocą pędzla i robi odcisk. Następnie dziecko myje dłoń i malują ją na inny kolor i ponownie odbija. Zmiana farb następuje do momentu użycia wszystkich wyciętych szablonów. Po umyciu rąk, układa kolorowe dłonie wokół koła.

 

4. „Zwinne języczki” – usprawnianie narządów mowy. Dziecko trzyma lusterko, wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem rodzica.

 

Pięknie ćwiczą gimnastyczki,

Podziwiają je języczki.

Zwinne chcą być tak jak one,

Chcą być pięknie wyszkolone.

Języczki wędrowniczki

Naśladują gimnastyczki.

W górę, w dół, w lewo, w prawo,

Ćwiczą wszystkie szybko, żwawo. (dzieci unoszą język, opuszczają go na brodę)

Jeśli język zwinny masz,

To ćwicz dalej, radę dasz. (przy szeroko otwartej buzi przesuwają język poziomo od jednego do drugiego kącika ust)

Język rusza się na boki,

Raz jest wąski, raz szeroki. (wysuwają z buzi raz wąski, raz szeroki język)

Skłony będą trenowały,

Duży średni oraz mały. (kilkukrotnie wysuwają język na brodę)

W górę, w dół, w lewo, w prawo,

Ćwiczą wszystkie szybko, żwawo. (unoszą język, opuszczają go na brodę)

Jeśli język zwinny masz,

To ćwicz dalej, radę dasz. (przy szeroko otwartej buzi przesuwają język poziomo od jednego do drugiego kącika ust)

Język rusza się na boki,

Raz jest wąski, raz szeroki. (wysuwają z buzi raz wąski, raz szeroki język)

Marzy im się olimpiada,

Każdy pokłon buzi składa. (kilkukrotnie wysuwają język na brodę)

W górę, w dół, w lewo, w prawo,

Ćwiczą wszystkie szybko, żwawo. (unoszą język, opuszczają go na brodę)

Jeśli język zwinny masz

To ćwicz dalej, radę dasz. (przy szeroko otwartej buzi przesuwają język poziomo od jednego do drugiego kącika ust)

Język rusza się na boki,

Raz jest wąski, raz szeroki (wysuwają z buzi raz wąski, raz szeroki język)

Skłonów kilka zrobią jeszcze,

Bardzo sprawne wreszcie. (kilkukrotnie wysuwają język na brodę)

W górę, w dół, w lewo, w prawo,

Ćwiczą wszystkie szybko, żwawo. (unoszą język, opuszczają go na brodę)

Jeśli język zwinny masz mas,

To ćwicz dalej, radę dasz. (przy szeroko otwartej buzi przesuwają język poziomo od jednego do drugiego kącika ust)

Język rusza się na boki,

Raz jest wąski, raz szeroki. (wysuwają z buzi raz wąski, raz szeroki język)

 

 

 

Tematyka tygodnia: Święto mamy i taty (25 maj - 29 maj)

 

PIKNIK RODZINNY

Propozycja zajęć dla trzylatków na piątek 29 maj 2020r.

 

1. „Zawody” – zabawa dydaktyczna. Wskazywanie, czym zajmują się rodzice w swej pracy, rozpoznawanie i podawanie nazw wybranych zawodów. Rodzic naśladuje ruchem czynności i pyta: Kim jestem?: badanie dziecka – lekarzem, strzyżenie – fryzjerem, gotowanie – kucharzem. Rodzic układa na dywanie sylwety przedstawicieli wybranych zawodów oraz ich atrybuty: fryzjer – nożyczki, grzebień, suszarka do włosów, kucharz – garnek, nóż, fartuch kuchenny, murarz – cegła, kielnia, kask ochronny, lekarz – stetoskop, strzykawka, syrop. Prosi dziecko, aby podało nazwy przedmiotów, których używają poszczególne osoby w swojej pracy, i położyły je obok nich.

 

2. „Tulipany” – konstruowanie według wzoru z wykorzystaniem W.36. Dziecko wypycha wszystkie elementy. Rodzic prezentuje sposób złączenia poszczególnych elementów. Wykorzystuje również pomalowane przez dziecko rolki. Pomaga dziecku przy wykonaniu zadania.

 

3. „Porządki” – ćwiczenie wielu grup mięśniowych. Rodzic mówi dziecku, że będą robić porządki: Wycieramy kurze – dzieci wspinają się na palce, wyciągają całe ciało, próbując wytrzeć półkę; Zbieramy paprochy – w przysiadzie, chwytem pęsetowym dzieci zbierają na niby paproszki z podłogi.

 

4. „Ścieżka sensoryczna” – uwrażliwianie zmysłu dotyku, doskonalenie koordynacji ruchowej. Do ścieżki sensorycznej rodzic może wykorzystać gotowe elementy lub wykonać ją z dostępnych materiałów (np. zwinięta skakanka, kawałek futra, torebki foliowe, plastikowa wycieraczka, fragment linoleum). Wszystkie elementy można dociąć lub ułożyć w małych obręczach (ramkach). Dziecko po kolei przechodzi przez obręcze, dotykając różnych faktur bosymi stopami. Ćwiczenie należy powtórzyć również w pozycji na czworakach. Po ćwiczeniu dziecko dzieli się swoimi odczuciami, określa dotykane faktury (miękka, twarda, nierówna, gładka, szorstka, kłująca itp.).

 

5. Zachęcamy do zrobienia sobie pikniku w gronie rodzinnym. Piknik można zrobić w domu, a jeżeli pozwala na to sytuacja i pogoda, możemy wybrać się do pobliskiego parku. Wcześniej przygotowujemy wszystko wraz z dziećmi.

Copyright © 2013. Przedszkole nr. 27 w Chorzowie Rights Reserved.